UCE Research i Grupa Blix przygotowały badanie dotyczące wyborów zakupowych Polaków w czasach rosnącej inflacji. Okazało się, że aż
78,8 proc. konsumentów szuka tańszych produktów lub ich zamienników
.
15,5 proc. ankietowanych tego nie robi, 3,5 proc. nie planuje szukania tańszych produktów, a 2,2 proc. nie pamięta, żeby szukała zamienników.
- Część konsumentów, która wcześniej regularnie kupowała np. łososia, teraz wybiera kurczaka. Podobne zachowanie jest widoczne wśród osób do niedawna nabywających masło, teraz sięgających po margarynę - zauważył wiceprezes Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz.
Autorzy badania zaznaczają, że
zamiennik staje się dla Polaków interesujący, kiedy jest tańszy od ich ulubionego produktu
. Ponad 6 proc. respondentów wskazało, że chciałoby zaoszczęścić na zamiennikach aż połowę kwoty, niecałe 9 proc. celuje w 30-40 proc., ponad 26 proc. chce zaoszczędzić 20-30 proc., a 24,5 proc.wystarczy 10-20 proc.
Na jeszcze mniejszych oszczędnościach (5-10 proc.) zależy 13 proc. badanych, a 17,4 proc. nie potrafi określić takiej kwoty. Z analiz Lenkiewicza wynika, że obniżki na poziomie 20-30 proc. są najczęściej postrzegane jako najbardziej atrakcyjne.
Z badania wynika także, że Polacy najbardziej oszczędzają na produktach spożywczych (39,8 proc.). Dodatkowo co ósmy badany stara się oszczędzać na słodyczach i przekąskach, co dziesiąty na chemii gospodarczej, 7,4 proc. na kosmetykach, 6,9 proc. na odzieży, a 4,2 proc.na alkoholu. Ponad 11 proc. nie potrafi określić konkretnej grupy towarów.
- Droższe owoce da się obecnie zastąpić tańszymi, sezonowymi. To samo dotyczy mięsa - dodaje główny ekonomista Grupy BLIX Krzysztof Łuczak.