Gavin Newsom
, gubernator Kalifornii, podpisał ustawę, która
nakazuje sprzedawcom detalicznym sprzedaż neutralnych płciowo produktów dla dzieci
(zabawek, artykułów pielęgnacyjnych).
Oznacza to, że duże sklepy będą musiały stworzyć osobną, neutralną pod względem płci sekcję, które będą zawierały "rozsądną selekcję" produktów. Treść ustawy nie przewiduje jednak zakazu organizowania działów dedykowanych chłopcom czy dziewczynkom.
Jeżeli właściciele sklepów nie będą się stosować do nowych zasad, prawo przewiduje karę 250 dolarów za pierwsze naruszenie i 500 dolarów za kolejne. Ustawa wejdzie w życie w 2024 roku. Zasady dotyczą sprzedawców detalicznych zatrudniających co najmniej 500 pracowników w swoich sklepach.
Evan Low
, demokrata i współtwórca ustawy, przyznał, że projekt został zainspirowany ośmioletnią córką członka jego personelu, która zapytała matkę,
dlaczego musiała udać się do sekcji dla chłopców, aby znaleźć pewną zabawkę
.
- Segregacja zabawek według społecznego konstruktu tego, co jest odpowiednie dla której płci, jest antytezą współczesnego myślenia - uzasadnił.
Tłumaczył, że to właśnie tworzenie sztucznych kategorii doprowadziło do tego, że chłopcy bawią się zabawkami związanymi z nauką, technologią, inżynierią i matematyką, a dziewczynki mają do wyboru zabawę w dom, opiekę nad dzieckiem czy modę. Ponadto produkty skierowane do dziewczynek często mają
wyższą cenę
niż te dedykowane chłopcom.
Walka ze stereotypami płciowymi w USA trwa. Sieć sklepów Target już w 2015 roku zrezygnowała z używania niektórych znaków związanych z płcią w swoich sklepach.
Jakiś czas temu
firma Mattel
wprowadziła do swojej oferty nową serię lalek o nazwie Creatable World. Dzieci, dzięki dostępnym akcesoriom,
same mogą decydować o płci zabawki
:
Ostatnio z kolei
Lego
ogłosiło, że będzie pracować nad
usunięciem stereotypów związanych z płcią ze swoich zabawek
po tym, jak globalne badanie, które zleciła firma, wykazało szkodliwe uprzedzenia związane z zabawkami dla najmłodszych: