Najwyższa Izba Kontroli w najnowszym raporcie wskazuje, że
"nauczanie matematyki w polskich szkołach pozostawia wiele do życzenia".
Podkreśla, że forma i sposób jej nauczania nie sprzyja rozwojowi kompetencji matematycznych u uczniów, co potwierdzają osiągane przez nich wyniki.
W rekomendacjach dla Ministerstwa Edukacji NIK proponuje, żeby
zawiesić obowiązkową maturę z matematyki
do czasu
poprawy skuteczności nauczania jej w szkole
.
Z raportu, który obejmuje lata 2015-2017, wynika bowiem, że
uczniowie mają z matematyką największy problem
. Średni wynik z matury z matematyki wyniósł 55%, podczas gdy z języka polskiego - 60%, a angielskiego 73%. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu maturalnego z matematyki.
Ponadto ponad 42% uczniów szkół ponadgimnazjalnych miało na świadectwie ocenę dopuszczającą, czyli "dwójkę".
- Na kłopoty z nauczaniem matematyki wskazują również inne dane. Na przykład liczba uczniów powtarzających klasę. Aż
61% wszystkich drugorocznych w szkołach ponadgimnazjalnych
i 70% w gimnazjach i podstawówka zostało na drugi rok w tej samej klasie właśnie z powodu matematyki - wylicza Krzysztof Kwiatkowski, prezes Najwyższej Izby Kontroli.
Jego zdaniem rezygnacja z egzaminu maturalnego z matematyki nie wpłynie na gospodarkę:
- Nie można wskazać, że obowiązkowy dla wszystkich egzamin maturalny z matematyki ma bezpośredni wpływ na miejsce państwa w rankingu innowacyjności gospodarki - powiedział.