Logo
  • DONALD
  • BADANIE: PONIŻAJĄCE TRAKTOWANIE PRACOWNIKÓW SPRAWIA, ŻE GORZEJ PRACUJĄ I PRZYBYWA BŁĘDÓW

Badanie: poniżające traktowanie pracowników sprawia, że gorzej pracują i przybywa błędów

03.09.2024, 07:15
Naukowcy z
University of Florida
przeprowadzili badanie wśród pracowników różnych firm. Oceniali w nim zachowanie zespołów pracowników w różnych sytuacjach. Okazało się, że
złe traktowanie współpracowników czy podwładnych
wyraźnie obniża wydajność pracy i
obniża funkcjonowanie
takich grup. Co istotne przebadano także zespoły medyczne.
"Wiele miejsc pracy traktuje niegrzeczność jako nieznaczny problem interpersonalny. Nasze badania pokazują, że jest to poważne zagrożenie dla produktywności, a nawet bezpieczeństwa. Organizacje powinny tak to traktować" - podkreśla prof. Amir Erez, autor pracy opublikowanej w piśmie Applied Psychology.
Badacze zauważają, że wpływ niegrzeczności był
niewspółmierny do jej intensywności
. Jak podają badacze, w swoim raporcie, w jednym z eksperymentów stosunkowo łagodne niegrzeczne komentarze pochodzące z zewnętrznego źródła odpowiadały za 44 procent różnicy w jakości działania zespołów medycznych.
Stwierdzono, że
niegrzeczność może być zagrożeniem społecznym
, wywołując u członków zespołu reakcje obronne. Poszczególne ludzie zachowują się mniej prospołecznie i bardziej egoistycznie, a to wpływa na pracę zespołu i jego skuteczność. Ograniczeniu ulegała wymiana informacji i starania nakierowane na odpowiedni podział zadań
Z badania wynika, że symulacje
pogorszyły jakość wykonywanych procedur ratujących życie
.
"Nasze badania pomagają zrozumieć wpływ, jaki niegrzeczność może mieć na dynamikę zespołów, zwłaszcza w sytuacjach nagłych i intensywnych - typowych dla opieki zdrowotnej. Zrozumienie, w jaki sposób niegrzeczność wywołuje zachowania skoncentrowane na sobie i utrudnia komunikację, nie tylko poszerza naszą wiedzę akademicką, ale także pozwala zdobyć wglądy, które mogą uratować życie. Odkryte zjawiska mocno przypominają, że sposób, w jaki wchodzimy w interakcje ze sobą, ma realne konsekwencje w świecie rzeczywistym, zwłaszcza w sytuacjach krytycznych" - mówi prof. Jake Gale, jeden z naukowców.
Badacze uważają, że pomóc radzić sobie pracownikom w takich sytuacjach, pracodawcy powinni pomyśleć o wprowadzeniu szkoleń mających na celu budowanie odporności i rozwijanie odpowiedniej uważności.
"Razem z rozwojem naszego rozumienia dynamiki miejsca pracy nasze badania podkreślają kluczowy punkt: w dążeniu do tworzenia zespołów o wysokich osiągach trzeba pamiętać, że czasem najmniejsze uprzejmości mogą mieć największe znaczenie" - podkreśla prof. Erez.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA