fot. Twitter/Dominik Lebda
W sobotę wieczorem z Warszawy po raz pierwszy wyjechał pociąg
IC Chopin
na swojej nowej, przedłużonej trasie do
Monachium
. Jak się okazuje, skład wyjechał jednak bez pasażerów, ponieważ na pociąg wciąż nie można kupić biletów. PKP Intercity winą obarcza Koleje Austriackie i obiecuje, że sprzedaż będzie dostępna wkrótce.
Nowe połączenie do Monachium wzbudza ogromne zainteresowanie. IC Chopin ma wyruszać z Warszawy Wschodniej codziennie przed godziną 20:00, a do Monachium docierać po około 14 godzinach, o 10:00 kolejnego dnia. Po drodze zastrzymuje się m.in. w Krakowie, Ostrawie, Wiedniu i Salzburgu.
Wczoraj pociąg wyruszył po raz pierwszy, jednak
bez pasażerów
, na co uwagę zwrócili miłośnicy kolei.
"Oto on, pociąg nocny Chopin wyjechał właśnie z Warszawy pierwszy raz w historii aż do Monachium. Niestety tam nie jedzie nikt, bo PKP Intercity do chwili odjazdu nie uruchomiło sprzedaży biletów w tej relacji.
Blamaż, jakiego na kolei dawno nie było. Widocznie nas stać
" - napisał na Twitterze Dominik Lebda.
"PKP IC komentowało wielokrotnie, np. że to wina Austriaków, którzy częściowo się do tego przyznali. Natomiast wiele pytań pozostało bez odpowiedzi, jak choćby to, czemu DB te bilety sprzedaje, a PKP nie. I dlaczego przez 60 dni obowiązkowej przedsprzedaży problemu nie rozwiązano" - dodał.
Faktycznie, PKP Intercity tłumaczyło, że problem stoi po stronie Kolei Austriackich.
"Rezerwacja miejsc w wagonach bezpośrednich Warszawa-Monachium-Warszawa w obie strony udostępniana jest przez system rezerwacji Kolei Austriackich. Brak możliwości zakupu biletu na pociąg Chopin jadący do Monachium wynika z
problemów związanych z dostarczaniem i wczytywaniem danych taryfowych do systemu
oraz łączności systemów operatorów tego połączenia tj. PKP Intercity oraz austriackimi kolejami ÖBB. Ze względu na tę samą przyczynę widnieje blokada na połączenia do Graz czy Wiednia" - wyjaśniał Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity.
Serwis Rynek Kolejowy potwierdził w Kolejach Austriackich, że rzeczywiście występują pewne problemy "pomiędzy różnymi systemami sprzedaży". Komentujący dalej jednak zastanawiają się, dlaczego sprzedaż działa np. w kolejach niemieckich, a w polskich już nie.
Rzecznik PKP Intercity zapowiada w rozmowie z Wirtualną Polską, że
sytuacja nie potrwa już długo
.
- Udostępnianie sprzedaży na pociąg IC Chopin przez Koleje Austriackie dla systemu polskiego jest w trakcie. Systemy sprzedaży PKP Intercity są przygotowane do wydawania biletów, gdy tylko sprzedaż zostanie odblokowana przez przewoźnika austriackiego. Bilety w różnych taryfach sukcesywnie odblokowywane przez Koleje Austriackie będą dostępne w systemie PKP Intercity, w tym w sprzedaży online. Według deklaracji kolei austriackich sprzedaż na to połączenie ma być udostępniona dzisiaj - wyjaśnia.
Poniżej publikujemu oświadczenie rzecznika PKP Intercity przesłane do naszej redakcji w niedzielę wieczorem.
'W związku z udostępnieniem nam sprzedaży przez koleje austriackie, zakup biletów na pociąg Chopin, łączący Warszawę i Monachium, jest już możliwy. Zakupu można dokonywać w kasach biletowych, bilety w cenach promocyjnych dostępne są także na stronie intercity.pl. Wkrótce będzie możliwość zakupu biletów za pośrednictwem naszej aplikacji mobilnej".
"
Rezerwacja miejsc w wagonach bezpośrednich Warszawa-Monachium-Warszawa w obie strony udostępniana jest przez system rezerwacji kolei austriackich. Brak możliwości zakupu biletów na pociąg Chopin, jadący do Monachium, wynikał z problemów związanych z dostarczeniem danych taryfowych przez koleje austriackie. Systemy sprzedaży PKP Intercity były i są przygotowane do wydawania biletów, gdy tylko sprzedaż została odblokowana przez przewoźnika austriackiego".