Logo
  • DONALD
  • SPRZEDAŻ NUMERU "TYGODNIKA NIE" PO BOJKOCIE ORLENU WZROSŁA O 15%

Sprzedaż numeru "Tygodnika Nie" po bojkocie Orlenu wzrosła o 15%

27.03.2023, 13:15
Kilka dni temu spółka Urma, która jest wydawcą
Tygodnika Nie
,
złożyła zawiadomienie do
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
o "podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przez Orlen i Pocztę Polską".
Chodzi o
wycofanie
jednego z numerów tygodnika ze sprzedaży w związku z
okładką
, na której można było zobaczyć
papieża
opierającego się pastorał, na którym dodano "ukrzyżowaną" lalkę.
Wydawnictwo przekazało, że nie otrzymało żadnego wyjaśnienia ani od Poczty Polskiej, ani od Orlenu, kto i na jakiej podstawie zdecydował o wycofaniu ze sprzedaży wydania tygodnika.
Spółka Urma otrzymała teraz informacje od prawników Orlenu. Wskazują oni, że żadna decyzja Orlenu dotycząca tygodnika "nie wynika z linii programowej lub treści tego tytułu prasowego", bo pozostałe jego wydania są dostępne w sprzedaży. Pełnomocnik Urmy stwierdzał w piśmie skierowanym do Orlenu, że decyzja o wycofaniu numeru
Tygodnika Nie
ze sprzedaży była "arbitralna" i "oparta na subiektywnych przesłankach".
Orlen w odpowiedzi podnosi jednak, że decyzja
"została podjęta wyłącznie na podstawie kryteriów obiektywnych
". Dodano, że okładka z papieżem "zawiera bowiem treści sprzeczne z prawem, a także karalne". Miała ona
obrażać uczucia religijne:
"Inkryminowana okładka w sposób oczywisty znieważa krzyż, jeden z najważniejszych symboli religii chrześcijańskiej. Znieważanie to nastąpiło poprzez zastąpienie wizerunku Jezusa wizerunkiem nagiej lalki (dziecka), co w sposób oczywisty ma nawiązywać do procederu pedofilii wśród osób duchownych. Jest to zatem rażąco niedopuszczalne i całkowicie bezpodstawne wikłanie symbolu religijnego w przedmiotowy proceder" - stwierdzono w piśmie, które przekazała nam prezeska Urmy.
"Okładka tygodnika
godzi zatem w uczucia milionów Polaków
. Nadto, po prostu łamie dobre obyczaje, rozumiane jako zasady uczciwego postępowania, ogólnie akceptowane w społeczeństwie" - dodano.
Pełnomocnicy PKN Orlen uznali, że "żądanie kolportażu takich treści w sposób oczywisty stanowi (…) nadużycie prawa podmiotowego (art. 5 kc). W takim przypadku odmowa kolportażu jest więc »w pełni dopuszczalna«. I to właśnie ww. powszechnie obowiązujący przepis stanowi wystarczającą podstawę prawną do wszelkich działań podjętych przez mojego Mocodawcę w niniejszej sprawie".
Okazuje się jednak, że afera ze wstrzymaniem sprzedaży numeru
Tygodnika Nie
przez Orlen i Pocztę Polską
pozytywnie wpłynęła na zainteresowanie numerem:
- Dostałam pierwsze wyniki sprzedaży z Ruchu numeru dziesiątego, sprzedaż
wzrosła o 15 procent
w porównaniu z poprzednimi. Nasza wdzięczność w stronę i poczty i Orlenu jest przeogromna. Są to dwie wspaniałe instytucje, które stoją na straży wolności prasy, wolności wypowiedzi i jesteśmy im naprawdę bardzo wdzięczni - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marta Miecińska, prezeska Urmy.

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA