Jak wynika z danych SW Research, Polacy w wieku od 18 do 35 lat nie mogą pochwalić się sporymi oszczędnościami. Większość z nich odłożyło na koncie lub w skarpecie do 10 tysięcy zł, w tym
jedna czwarta (26 proc.) posiada do 2 tysięcy zł oszczędności
.
18 proc. badanych odłożyło do 5 tysięcy zł, tyle samo osób ma do 10 tysięcy zł. Kwotę do 20 tysięcy zł zdołało zebrać 13 proc. ankietowanych, a 12 proc. odłożyło 40 tysięcy zł. Z kolei jedynie 6 proc. respondentów posiada oszczędności do 60 tysięcy zł, 3 proc. do 80 tysięcy zł, a więcej (do 100 tysięcy zł) - 2 proc.
Polski Fundusz Rozwoju sprawdził, na co młodzi ludzie przeznaczają w takim razie pieniądze. Okazuje się, że
90 proc. badanych najczęściej po prostu kupuje jedzenie
, 71 proc. odzież i buty, a 58 proc. przeznacza pieniądze na kosmetyki. Ponad połowa młodych Polaków płaci także za komunikację, a 40 proc. na wyjścia do barów i restauracji.
Deloitte opublikowało z kolei raport Global 2022 Gen Z & Millennial Survey, z którego wynika, że poczucie niepokoju nieustannie towarzyszy przedstawicielom młodych pokoleń. Aż 29 procent "zetek" i 36 procent millenialsów wskazało, że największym wyzwaniem są rosnące koszty życia. W Polsce ten odsetek był jeszcze większy - wynosił aż 47 i 49 procent: