W środę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
poinformował, że
nałożył blisko 1,5 mln zł kary na spółki prowadzące sprzedaż na pokazach
Pollana Med i Medispol.
Jak wyjaśnił urząd, firma
Pollana Med
z Mrowina zapraszała konsumentów na organizowane przez siebie prezentacje produktów, takich jak maty i pasy masujące, wielofunkcyjne odkurzacze, naczynia kuchenne, zestawy noży i wyciskarki, obiecując przy tym darmowe prezenty.
Sprzedający informowali konsumentów, którzy decydowali się na zakup, że
nie przysługuje im prawo odstąpienia od umowy.
Postanowienia o prawie do odstąpienia były wykreślane z umów przez pracowników Pollana Med. Argumentowali to tym, że
towar był w promocji.
Kiedy konsumenci odstępowali od umowy i odsyłali towar firma nie zwracała im pieniędzy.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w komunikacie przypomina, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość
można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podania przyczyny.
- Nie ma znaczenia, czy towar kupiony był w standardowej cenie, czy w promocji. Nie można tego prawa nikomu odebrać - powiedział szef urzędu, cytowany w komunikacie.
Kara nałożona przez UOKiK na Pollana Med sięgnęła 1 mln 52 tys. 684 zł.
Urząd nałożył karę także firma
Medispol ze Stęszewa.
Oferowała ona
aparat medyczny do terapii pulsującym polem magnetycznym
niskiej częstotliwości. Informowała, ż
e celem spotkania są bezpłatne badania profilaktyczne.
W rzeczywistości, jak podaje UOKiK chodziło o prezentację oferty handlowej i sprzedaż.
Podczas spotkań prowadzono "badania" wykorzystując urządzenie AM Scan, choć to nie jest ono wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu zdrowia.
Później sprzedający
wprowadzali w błąd konsumentów, informując ich o rzekomo stwierdzonych dolegliwościach.
Urząd uznał, że w ten sposób mogli oni wpływać na decyzje konsumentów o zakupie oferowanego aparatu do magnetoterapii. W tym wypadku UOKiK nałożył na firmę Medispol ze Stęszewa
397 tys. 111 zł kary.