31 marca obchodzony jest
Dzień Widoczności Osób Transpłciowych
. Z tej okazji ruszyła kampania społeczna
My, rodzice dzieci trans
, w której rodzice osób transpłciowych mówią o sobie, swoich dzieciach i o tym, jak żyje się im w Polsce. Celem akcji jest szeroka edukacja na temat transpłciowości, to również
wyraz sprzeciwu
wobec hejtu w stosunku do osób LGBTQ+ rozpowszechnianego w debacie publicznej.
Za kampanią stoją
stowarzyszenie My, Rodzice
oraz
fundacja Równik Praw
, partnerem jest f
undacja Trans-Fuzja
. W akcję angażują się także
influencerzy
, m.in. znana z
Top Model
Adriana Hyzopska, która w programie mówiła o swojej transseksualności, aktywista Bart Staszewski czy Ane Piżl znana na Instagramie jako Ane Ratownica.
Jak tłumaczą inicjatorzy akcji, osoby transpłciowe mierzą się w codziennym życiu z wieloma
problemami
: brakiem akceptacji w najbliższym otoczeniu, dyskryminacją w opiece zdrowotnej czy niechęcią nauczycieli dotyczącą używania preferowanych imion czy zaimków. Do tego sytuację w ostatnich latach pogarszają
wypowiedzi polityków,
jak np. te o "tęczowej zarazie". Te dotykają nie tylko osoby transpłciowe, ale również ich rodziny.
W kampanii, w ramach której nakręcono kilka spotów filmowych, biorą udział rodzice dzieci transpłciowych. Mówią w nich o swojej perspektywie na życie z tematem transpłciowości, o swoich doświadczeniach i życiu w różnych miejscach: dużych miastach i małych miejscowościach. Jak tłumaczą,
chcą chronić swoje dzieci przed hejtem i agresją
, domagają się też dla nich równych praw.
- Jestem mamą transpłciowego syna. Moje dziecko nikogo nie krzywdzi. Mamy wręcz do czynienia z sytuacją przeciwną, to ono jest wyśmiewane przez polityków, narażone na hejt.
Gdy pierwszy raz usłyszałam słowa Kaczyńskiego wypowiadane latem na wiecu we Włocławku, w odruchu przerażenia wyłączyłam telewizor
, żeby nie dotarły one do mojego syna. Zaraz jednak zrozumiałam, że tego nie powinno się zamiatać pod dywan, bo brakiem reakcji dajemy przyzwolenie na takie traktowanie - mówi biorąca udział w kampanii Agata Misiorna, mama transpłciowego mężczyzny.
- Jestem mamą trójki dorosłych dzieci. Najmłodsze, transcórka Tosia, ma 22 lata. Wyoutowała się dwa lata temu. Po latach depresji. Dziś jest mądrą, piękną i niezwykle jak na swój wiek dojrzałą kobietą. Większość rodziny akceptuje ją i wspiera. Z innymi - zerwaliśmy relacje. Mamy szczęście, mieszkając w Warszawie, gdzie wokół nas są życzliwe, wspierające osoby - mówi z kolei Beata Tymków.
Kinga Tarkiewicz ze stowarzyszenia My, Rodzice dodaje natomiast, że udział w kampanii jest jej rodzicielskim obowiązkiem wobec dehumanizacji dzieci transpłciowych, która odbywa się w przestrzeni publicznej. Jak podkreśla, zwykle
atak wynika z pobudek ideologicznych
, dlatego jako mama transpłciowej córki wierzy, że warto edukować i przekazywać merytoryczną wiedzę.
- Różnorodność jest częścią normy, a inni rodzice, którzy mierzą lub będą mierzyć się z zagadnieniem transpłciowości, nie są sami i powinni o tym wiedzieć - mówi.
Krótkie filmy dokumentalne pokazujące historie rodziców dzieci trans można znaleźć na stronie
zrozumiećtranspłciowość.pl
. Ich reżyserem jest
Marek Kozakiewicz
, wyróżniany dokumentalista. Materiały z rozmów z rodzicami zrealizował natomiast
Wojtek Smarzowski
, reżyser
Wesela
,
Róży
czy
Wołynia
. Na stronie
zrozumiećtranspłciowość.pl
zamieszczono także materiały, które przybliżają temat transpłciowości.
Częścią kampanii, obok treści wideo, jest też
publikacja książki
My, trans
znanego dziennikarza
Piotra Jaconia
w formie
audiobooka
, który powstał we współpracy ze Storytel. Książka jest zapisem rozmów z rodzicami i dziećmi trans, wzbogaconym o rozmowy z prawniczką, psychoterapeutką, duchownym i aktywistkami.