Parlament Europejski
poparł plan
ograniczenia dopuszczalnej emisji CO2
przez nowe samochody
o 100 procent do 2035 roku.
Zgodnie z tym planem w UE dopuszczalna będzie sprzedaż nowych samochodów tylko pod warunkiem, że są zeroemisyjne. Propozycja ta jest jednym z elementów programu
Fit for 55
, który zakłada obniżenie emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. i dojście do neutralności klimatycznej w 2050 r.
Za przyjęciem planu głosowało 339 europosłów. Z kolei przeciwko było 249.
Stanowisko PE
nie oznacza jednak jeszcze "twardej" implementacji nowego prawa.
Teraz dojdzie do negocjacji z państwami członkowskimi.
Wiadomo, że jedną z kontrpropozycji jest ograniczenie redukcji emisji CO2 przez nowe samochody do 90 procent. Wówczas dopuszczalna byłaby sprzedaż 10 procent samochodów spalinowych. Wówczas te samochody mogłyby być sprzedawane w państwach najmniej dostosowanych do wyzwań, jakie niesie elektromobilność - m.in. do Polski.
Co istotne nie ma na razie mowy o zakazie sprzedaży na terenie UE pojazdów ciężkich wyposażonych w tradycyjne napędy.