Spotify
wysyła do swoich użytkowników zaktualizowane warunki korzystania z serwisu, informując przy okazji o swoim
bezwzględnym stanowisku
wobec stosowania
systemów blokowania reklam
.
Z rozwiązań typu AdBlocker korzystają ci użytkownicy, którzy
nie chcą płacić za wersję premium
, w której reklamy nie przerywają playlisty.
W nowych zasadach, które wejdą w życie 1 marca, Spotify wyjaśnia, że "wszystkie typy blokowania reklam czy boty są niedozwolone". Serwis ostrzega też, że
wszystkie konta, które korzystają z takich technologii, będą natychmiast zawieszane lub usuwane
.
W marcu ubiegłego roku firma ujawniła, że około
2 miliony użytkowników
używających Spotify w wersji darmowej, obciążonej reklamami,
korzystało z blokerów reklam
. W tym czasie było to 1,3% użytkowników serwisu, co jednak mocno uderzało w Spotify, który m.in. dzięki zarobkom z reklam, płaci tantiemy wykonawcom.
Serwis stale wprowadza kolejne aktualizacje do aplikacji, które mają ograniczać możliwości korzystania z blokerów. Jak podaje TechCrunch, szczególnie łatwo z blokowaniem reklam radzili sobie użytkownicy Androida.
Jak pokazują wyniki finansowe firmy za 2018 rok,
Spotify zaczął wreszcie na siebie zarabiać
. Zeszły rok zamknął na poziomie
94 mln euro zysku
(w 2017 roku miał 87 mln straty). Na przychód rzędu 1,49 mld euro większość, bo 1,32 mld stanowiły opłaty za abonament premium, przychód z reklam wyniósł 175 milionów euro.
Z platformy korzysta obecnie 207 mln użytkowników, z czego 96 mln stanowią użytkownicy premium.