fot. YouTube @o2ukofficial
W ostatnich latach można zauważyć
znaczny wzrost liczby oszustw telefonicznych
, które stają się coraz trudniejsze do wykrycia. Scammerzy wykorzystują m.in. nowoczesne technologie, aby wyłudzić od swoich rozmówców dane, poufne informacje, czy też pieniądze. Problem z tego rodzaju przestępstwami występuje nie tylko w Polsce.
Według brytyjskiego operatora telekomunikacyjnego Virgin Media O2
w Wielkiej Brytanii co piąty Brytyjczyk pada ofiarą próby oszustwa przynajmniej raz w tygodniu
. W związku z tym firma Virgin Media O2 postanowiła
walczyć ze scammerami
. Firma zaprezentowała
bota
stworzonego przy pomocy sztucznej inteligencji, który ma
przypominać "babcię"
, która będzie zajmowała czas oszustów.
Daisy, bo tak nazywa się "babcia" stworzona na potrzeby brytyjskiego operatora telekomunikacyjnego łączy w sobie różne modele AI i została wyszkolona przy pomocy jednego z najbardziej znanych youtube'owych scambaiterów Jima Browninga. Jest ona w stanie komunikować się z oszustami w czasie rzeczywistym i
pracuje całą dobę przy odbieraniu podejrzanych połączeń
. Numer Daisy został dodany do tzw. "mugs lists", czyli listy osób podatnych na oszustwa, używanych przez przestępców.
W związku z tym oszuści dzwonią do bota AI zamiast do rzeczywistych ofiar, a "babcia" AI potrafi
utrzymać oszustów na linii przez ponad 40 minut
, tym samym marnując ich czas i uniemożliwiając im kontakt z rzeczywistymi ofiarami.
Klienci sieci mogą zgłaszać podejrzane połączenia i wiadomości tekstowe na numer 7726, dzięki czemu do bazy Daisy zostaną dodane nowe numery.