Brytyjska stacja telewizyjna
Channel 4
przygotowała reportaż na temat
warunków pracy w chińskich fabrykach
szyjących ubrania dla
marki Shein
. Okazuje się, że są one dramatyczne. Jedna z dziennikarek stacji w ramach śledztwa zatrudniła się pod fałszywym nazwiskiem w jednej z chińskich fabryk szyjących dla Shein.
Dziennikarka ustaliła, że pracownicy fabryk należących do dostawców ubrań dla chińskiej marki
zmuszani są do pracy na akord.
Często pracują nawet po
18 godzin dziennie.
Niektóre kobiety w porze lunchu miały myć włosy w pracy, ponieważ po pracy nie mają na to czasu.
W jednej z fabryk za uszycie ubrania pracownicy otrzymują ok. 0,27 juanów, czyli w przeliczeniu na złotówki około 18 groszy. Średnie zarobki pracownika zatrudnionego w takiej fabryce wynoszą około 4 tys. juanów, czyli
2,7 tys. zł.
By faktycznie otrzymać takie wynagrodzenie, należy
uszyć około 500 sztuk ubrań dziennie.
W reportażu zwrócono uwagę, że pracownicy fabryk szyjących dla Shein mają tylko jeden dzień wolnego w miesiącu. W związku z tym, jak łatwo policzyć, za miesięczne wynagrodzenie w wysokości niecałych
3 tysięcy złotych muszą uszyć około 14,5 tys. sztuk odzieży
. Warto dodać, że osoby, które pracują pierwszy miesiąc, mają wstrzymaną wypłatę.
Channel 4 twierdzi, że osoby, które popełnią błąd, muszą za niego oddać ze swojego wynagrodzenia. Dziennikarka miała zaobserwować sytuacje, w których pracownicy fabryk za jeden błąd płacili, oddawali nawet dwie trzecie swojej dniówki.
Kobieta nagrywała niektóre momenty ukrytą kamerą. Zostaną one wykorzystane i pokazane w filmie "Untold: Inside the Shein Machine".
Shein natychmiast odpowiedział na materiał Channel 4 i wskazał, że warunki, które zostały przedstawione w reportażu, są dla nich
nieakceptowalne.
Zapowiedziano zbadanie sprawy.
"Wszelkie niezgodności z tym kodeksem są rozpatrywane szybko, a my rozwiązujemy współprace partnerskie, które nie spełniają naszych standardów. Poprosiliśmy o konkretne informacje od Channel 4, abyśmy mogli przeprowadzić własne dochodzenie" - przekazał przedstawiciel Shein.
Warto dodać, że Shein stał się w ostatnim czasie
gigantem w branży fast-fashion. W kwietniu odnotował wartość 100 mld dolarów
, czyli więcej niż H&M i Zara razem wzięte.