Fot.: Jonathan Borba - Unslpash / Fot.: National Literacy Trust
Z
danych
przekazanych przez
National Literacy Trust
wynika, że tylko
34,6% osób w wieku od 8 do 18 lat
w wolnym czasie lubi czytać książki. Jest to najniższy wynik od 19 lat, kiedy zaczęto prowadzić pomiary. W porównaniu z poprzednim rokiem oznacza to
spadek o 8,8 punktu procentowego
.
- Wiemy, że dzieci, które czytają dla przyjemności i dzieci, którym się czyta, odnoszą wszelkiego rodzaju korzyści, od zwiększonego słownictwa po znacznie lepsze samopoczucie psychiczne -powiedział laureat nagrody dla dzieci
Frank Cottrell-Boyce. - Jednak dzisiejsze badanie pokazuje, że zbyt często jako naród odmawiamy tych korzyści naszym dzieciom - dodał.
Na największy spadek przyjemności z czytania wskazały
dzieci uczęszczające do szkół średnich
. Jedynie
30%
respondentów z tej grupy wiekowej przyznało, że lubi czytać, natomiast wśród uczniów szkół podstawowych odsetek ten wyniósł
50%
.
- W obliczu rekordowo niskiego poziomu zainteresowania czytaniem wśród dzieci i młodzieży oraz dużej liczby osób opuszczających szkoły podstawowe i średnie bez nabycia umiejętności czytania, niezbędnych do rozwoju, przyszłość całego pokolenia jest zagrożona - powiedział Jonathan Douglas, dyrektor generalny NLT.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że
pogłębiła się różnica między płciami w kwestii przyjemności płynącej z czytania
.
28,2%
chłopców
w wieku od 8 do 18 lat twierdzi, że lubi czytać w wolnym czasie, podczas gdy wśród
dziewcząt
odsetek ten wynosi
40,5%
.
Rekordowo niska okazała się również częstotliwość czytelnictwa. Obecnie 20,5% osób w badanej grupie wiekowej przyznaje się do codziennego czytania w czasie wolnym. W zeszłym roku odsetek ten wyniósł 28%.
Organizacja twierdzi, że stopniowy spadek poziomu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży obserwowany jest od 2016 roku. Wyliczywszy zalety konsumpcji książek przez najmłodszych, organizacja charytatywna
zaapelowała do rządu w Londynie o powołanie grupy zadaniowej ds. czytelnictwa
i
opracowanie planu działania
w celu rozwiązania problemu spadającej przyjemności z czytania.