fot. East News
W 2017 roku
Komisja Europejska nakazała Autostradzie Wielkopolskiej SA,
której właścicielem jest Kulczyk Holdings,
zwrot Skarbowi Państwa ok. 895 mln zł.
Kwota ta została uznana za nadmierną i
nienależną rekompensatę
wypłaconą koncesjonariuszowi w związku ze zmianą prawa w Polsce.
1 września 2005 r. weszła w życie ustawa z 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Wprowadziła ona zmiany związane z opłatami na autostradach. Znosiła podwójne opłaty na autostradach płatnych poprzez przyznanie prawa nieodpłatnego przejazdu po tych autostradach kierowcom pojazdów ciężarowych posiadających ważną winietę.
W związku z tym miesiąc później został zawarty aneks do umowy koncesyjnej z AWSA, która wybudowała odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Konin, gwarantujący koncesjonariuszowi rekompensatę z tytułu utraconego przychodu z opłat.
Pieniądze były wypłacane spółce Kulczyków do lipca 2011 r.,
czyli do momentu, gdy obowiązywały na autostradach płatnych winiety.
Podczas weryfikacji
okazało się, że
dane przedstawione przez AWSA i wykorzystane do wyliczenia rekompensat były nieprawidłowe.
W związku
z brakiem zwrotu nadpłaty przez AWSA, Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej, by ta wszczęła postępowanie w tej sprawie.
25 sierpnia 2017 r. Komisja Europejska wydała decyzję, w której nakazała spółce zwrot wypłaconych rekompensat.
W marcu Skarb Państwa doprowadził do zwrotu przez AWSA nadpłaconych rekompensat w kwocie 1,38 mld zł.
Autostrada Wielkopolska walczyła
do końca o zatrzymanie pieniędzy.
Zaskarżyła decyzję do Sądu Unii Europejskiej
. Teraz sąd uznał, że
Komisja Europejska podczas postępowania nie popełniła uchybień i oddalił skargę.
- Sąd Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie T-778/17 Autostrada Wielkopolska SA przeciwko Komisji Europejskiej. W wyroku tym sąd rozstrzygnął skargę, w której AWSA wystąpiła o stwierdzenia nieważności decyzji Komisji Europejskiej nakazującej Polsce odzyskanie od AWSA 894 mln zł wraz z odsetkami, w związku z niezgodną ze wspólnym rynkiem pomocą publiczną.
Kwota ta na dzień wniesienia skargi (28.11.2017 r.) wynosiła 1,367 mld zł
- informuje Ministerstwo Infrastruktury.