Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu Digital News Report 2022, w skali świata
rośnie liczba osób, które unikają czytania i oglądania wiadomości
. W tegorocznej edycji badania Instytutu Reutersa i Oxfordu taką odpowiedź wskazało 38% respondentów, o 9 punktów procentowych więcej niż w 2017 roku.
Raport jest cykliczną publikacją dotyczącą zmian na rynku mediów. Tegoroczne badanie zrealizowano w 46 krajach Europy, Azji i Pacyfiku, Afryki i obu Ameryk, w sumie przepytano ponad 90 tysięcy osób.
Za zainteresowanych i bardzo zainteresowanych wiadomościami uważa się niecałe 47% badanych. 38% uważa z kolei, że unika wiadomości i - jak zauważają autorzy raportu - ta liczba rośnie we wszystkich przebadanych krajach. Szczególnie liczba unikających wiadomości wzrosła w
Brazylii
, gdzie już 54% badanych przyznaje, że świadomie nie chce mieć nic do czynienia z wiadomościami i
Wielkiej Brytanii
- tam ten odsetek wynosi 46%.
Badani, pytani o przyczyny unikania wiadomości, najczęściej (43%) wskazywali, że jest w nich
za dużo polityki
i informacji o pandemii koronawirusa. 36% unikających informacji odpowiedziało natomiast, że
mają one negatywny wpływ na ich nastrój
. 29% badanych wskazało na zmęczenie zbyt dużą ilością informacji, tyle samo respondentów uważa, że wiadomościom nie można ufać. 5% badanych deklaruje, że całkowicie unika mediów informacyjnych.
- Aktywnie unikam rzeczy, które wywołują mój niepokój i takich, które
mogą mieć negatywny wpływ na moje samopoczucie
. Staram się unikać czytania wiadomości o śmierciach czy katastrofach - mówi jeden z badanych z Wielkiej Brytanii.
- Szczerze mówiąc, nie lubię poświęcać zbyt wiele czasu informacjom z głównego nurtu. Myślę, że są czasem monotonne i negatywne - tłumaczy z kolei 19-letnia respondentka, również z UK.
Autorzy raportu uważają, że rosnący wskaźnik unikających wiadomości może być znakiem trudnych czasów.
"Covid, po którym nastąpiła wojna na Ukrainie i wszystkie powiązane z nią skutki gospodarcze i społeczne oznaczają, że nie zdarza się niedobór dystrybucji wydarzeń na świecie. Obecnie pozostaje być może godzina w ciągu dnia, gdy redakcje mogą stwierdzić, że wydarzenia ucichły" - czytamy w raporcie.
Szczegółowe wyniki badania można zobaczyć
tutaj
.