Serwis Techcrunch w oparciu o dane zebrane przez Qustodio analizuje
trendy popularności TikToka i YouTube'a wśród dzieci i młodzieży
. Okazuje się, że osoby w wieku od 4 do 18 lat spędzają więcej czasu na oglądaniu filmików na TikToku niż na YouTube.
W rzeczywistości dzieje się tak od czerwca 2020 roku, wtedy to TikTok prześcignął YouTube pod względem średniej liczby minut, jaką dzieci i młodzież spędzają dziennie na platformach. Jeszcze w 2019 roku w skali globalnej ta grupa odbiorców spędzała 38 minut dziennie na TikToku, a 48 minut na YouTube. W czerwcu 2020 średni czas na TikToku wynosił już 82 minuty dziennie, a na YouTube 75 minut dziennie.
Dane z 2021 roku wskazują, że TikTok wciąż dominuje wśród najmłodszych użytkowników. Osoby w wieku od 4 do 18 lat średnio spędzają na nim
91 minut dziennie
, podczas gdy na
YouTube - 56 minut dziennie
. W Stanach Zjednoczonych średni czas spędzony na TikToku wśród dzieci i młodzieży to 99 minut dziennie, a na YouTube - 61 minut dziennie, a Wielkiej Brytanii: 102 minuty na TikToku i 53 minuty na YouTube.
Według Techcrunch dane mogą wskazywać na to, że największa na świecie platforma wideo "może tracić kontrolę nad następną generacją użytkowników - generacją Z i generacją Alfa". Generacja Z to osoby urodzone od połowy lat 90. do 2010 roku. Generacja Alfa obejmuje z kolei dzieci urodzone między 2010 a - według prognoz - 2025 rokiem.
Serwis zauważa, że YouTube na pewno zdaje sobie sprawę z zachodzących zmian, a odpowiedzią na nie ma być format
YouTube Shorts
- krótkich filmów, które jakiś czas temu pojawiły się na platformie. Dobrą wiadomością dla YouTube'a może być jednak to, że w grupie wiekowej 4-18
wyprzedza platformy streamingowe
. Podczas gdy dzieci i młodzież w skali globalnej spędzały w 2021 roku 56 minut dziennie na YouTube, na Disney+ było to 47 minut, na Netfliksie 45 minut, a na Amazon Prime - 40 minut.