W internecie pojawiło się nagranie rozmowy telefonicznej z konsultantką jednej z firm oferujących dofinansowanie paneli fotowoltaicznych. Rozmówca zauważył, że
głos w słuchawce jest tak naprawdę robotem
, dlatego postanowił przeprowadzić niestandardowy dialog, aby upewnić się, jak działa automat telemarketingowy.
Autor nagrania zadaje różne pytania specyficznym tonem głosu, na które robot nie jest w stanie odpowiedzieć. Rozmowa straciła sens i wyszła całkiem zabawnie.
Sprawę postanowił przeanalizować
Niebezpiecznik
. Program Czysty Powiat przytoczony w nagraniu jest projektem firmy Euro Call Center, która regularnie otrzymuje negatywne opinie w internecie za nękanie telefonami. Co więcej, głos telemarketerki nie jest sterowany przez sztuczną inteligencję czy algorytmy rozpoznawania mowy.
Oferty pracy zamieszczone przez firmę wskazują, że
robotem w rzeczywistości steruje człowiek
, który wybiera odpowiednie nagrania tak, aby rozmowa przypominała zwykły dialog z konsultantem. Celem jest oczywiście wyłudzenie danych osobowych rozmówców.
Jeżeli sami staniemy się ofiarami nękania, autor artykułu proponuje dwa rozwiązania: zablokowanie numeru lub prowadzenie rozmowy w taki sposób, aby trwała dłużej niż standardowo - osoba sterująca głosem zyska słabsze wyniki. Warto także pisać skargi do UODO i UOKIK.