Amerykański producent
lalek Barbie
, firma Mattel postanowiła wprowadzić do sprzedaży zabawkę, która
reprezentuje osobę z zespołem Downa.
Lalka powstała w ramach
linii Barbie Fashionistas
, której celem jest, jak podkreśla producent, "ukazanie dzieciom bardziej
zróżnicowanego piękna
" oraz walka ze stygmatyzowaniem osób z niepełnosprawnościami.
- To wiele znaczy dla społeczności osób z tą chorobą. Mogą one po raz pierwszy bawić się lalką Barbie, która wygląda tak jak oni. Ta Barbie służy jako przypomnienie, że nigdy nie powinniśmy lekceważyć mniejszości. Jest to ogromny krok ku integracji społecznej i moment, w którym świętujemy - uważa Kandi Pickard prezes Narodowej Społeczności Osób z Zespołem Downa.
Firma Mattel miała konsultować z organizacją kształt, ubranie czy też akcesoria, które zabawka ma na sobie. Twarz nowej Barbie charakteryzuje się
bardziej okrągłym kształtem
,
mniejszymi uszami
,
płaskim mostkiem nosowym i lekko skośnymi oczami
. Z kolei na sukience pojawił się wzór w motyle i żółte i niebieskie kolory, które są symbolami i kolorami związanymi z budowaniem świadomości ws. zespołu Downa.
"Naszym celem jest umożliwienie wszystkim dzieciom zobaczenia siebie w Barbie, a jednocześnie zachęcenie dzieci do zabawy lalkami, które nie są podobne do nich samych. Zabawa lalką może
uczyć zrozumienia i budować większe poczucie empatii
. Jesteśmy dumni, że możemy wprowadzić Barbie z zespołem Downa"- oświadczyła Lisa McKnight, wiceprezes wykonawcza firmy Mattel.
Dotychczas linię Barbie Fashionistas tworzyły lalki z protezą nogi, aparatem słuchowym, na wózku inwalidzkim czy chorujące na bielactwo. Producent lalek Barbie nową linią zabawek
odpowiedział na krytykę,
która w ostatnim czasie nasiliła się w związku z przedstawianiem dzieciom
wzoru kobiecego typu ciała o nierealistycznych proporcjach
.