Fot. Instagram: @sheinpl_official / Facebook: Samorząd Studentów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Samorząd Studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego
Marka fast fashion
Shein
wystartowała z nową kampanią promocyjną, w ramach której jej
mobilny showroom miał odwiedzać polskie uczelnie
. "Wróć na kampus w dobrym stylu" - tak akcję reklamował Shein. Jednak bus zdążył dojechać jedynie na warszawski AWF, ponieważ
studenci innych uczelni zgłosili protesty do władz, aby zablokować kampanię na ich kampusach
.
W Shein Cloud Car studenci mieli mieć okazję do kupienia ubrań i innych produktów marki Shein, skorzystać z darmowego baru makijażowego, zrobić sobie zdjęcie na różowej kanapie-chmurce, a nawet obejrzeć występy artystów. Mobilny showroom miał pojawić się w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gliwicach i Katowicach. Pierwsi zbuntowali się
studenci Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
.
"W wyniku docierających do nas niepokojących informacji dotyczących organizacji showroomu marki Shein na terenie kampusu UAM w dniach 28-29 października 2024 r., przedstawiamy stanowisko Zarządu Samorządu Studentów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W piśmie podkreślamy nieetyczne praktyki tej firmy
, które obejmują nadprodukcję odzieży, wykorzystywanie taniej pracy oraz wprowadzanie do obiegu produktów zawierających szkodliwe substancje.
Samorząd apeluje do władz uczelni o zaniechanie współpracy z marką
, która stoi w sprzeczności z wartościami promowanymi przez Uniwersytet" - napisał samorząd UAM w Poznaniu.
fot. Facebook @samorzad.UAM
W ich ślady poszedł
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
, na kampusie którego wydarzenie Shein miało odbyć się kilka dni wcześniej niż w Poznaniu. Studentom zrzeszonym w samorządzie udało się skłonić władze UJ do odwołania akcji promocyjnej zaledwie dzień przed planowanym wydarzeniem.
"Pragniemy jednoznacznie podkreślić, że od razu, gdy tylko dowiedzieliśmy się o tym fakcie, podjęliśmy natychmiastowe działania, by temu zapobiec. Zdecydowanie sprzeciwiamy się działalności firm, których reputacja i postępowanie są niezgodne ze standardami etycznymi. Po naszej reakcji władze Uniwersytetu podjęły decyzję, dzięki której możemy oficjalnie potwierdzić, że
stoisko NIE pojawi się na kampusie
" - napisał Samorząd Studentów UJ.
fot. Facebook @samorzad.uj
Zdaniem studentów wpuszczanie mobilnego showroomu jest
sprzeczne z działaniami uniwersytetów m.in. na rzecz ekologii czy zwiększania świadomości
. "Organizacja wydarzenia promującego markę, która symbolizuje nadprodukcję, eksploatację zasobów oraz łamanie praw pracowniczych w naszej opinii nie powinna mieć miejsca na terenie uczelni, która stawia sobie za cel kształcenie świadomych i odpowiedzialnych obywateli" - argumentuje Samorząd Studentów UAM.
Władze uczelni zaczęły publikować oświadczenia stwierdzając, że nie podpisywały umów z Shein. Rektor Politechniki Śląskiej poinformował w oświadczeniu, że "uczelnia otrzymała ofertę płatnego udostępnienia terenu w swoim kampusie, jednak jej nie przyjęła i
nie zawarła żadnej umowy
". O niepodpisaniu żadnej umowy donosi też AWF w Katowicach. Shein zedytowało już swojego posta promocyjnego i usunęło z opisu daty przyjazdu do Poznania, jednak wciąż widnieją tam pozostałe miasta.
fot. Instagram @sheinpl_official
fot. Facebook @samorzad.uj