Z badania przeprowadzonego przez
GfK
wynika, że
Polacy coraz częściej odwiedzają restauracje i punkty gastronomiczne
. Odsetek Polaków odwiedzających kawiarnie, restauracje i fastfoody,
wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem aż o 20%
. Tym samym osiągnął najwyższy poziom od dziesięciu lat.
Średnie wydatki na osobę przekroczyły po raz pierwszy kwotę 100 złotych.
- Rynek gastronomiczny pozostaje w dobrej kondycji od ponad dekady będąc jedną z lepiej rozwijających się branż na polskim rynku.
Przez ostatnie trzy lata jego wartość wzrosła o ponad 30% podczas gdy liczba punktów gastronomicznych o 7%.
Nastroje w branży są więc bardzo dobre - i nie ma co się dziwić. Od kilku lat stale rośnie odsetek konsumentów, którzy odwiedzają horecę i w roku 2018 było ich już 60% - liczba ta oznacza, że ciągle istnieje jeszcze pole do dalszego rozwoju - mówi Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Consumer Panel Poland w GfK.
Portal Spożywczy zwraca uwagę, że jest to związane z rosnącymi wynagrodzeniami,
ponieważ Polaków stać na więcej.
Najczęściej odwiedzanymi przez Polaków lokalami są pizzerie. Odwiedzała je 1/3 Polaków.
Restauracje chętniej odwiedzane są przez starszych ludzi, do pubów i barów chodzą głównie młodzi. Fast foody są często odwiedzane przez młodzież.
Wpływ na wybór lokalu maja także wykształcenie i zarobki.
Gospodarstwa domowe
o dochodzie
powyżej 6000 złotych netto najchętniej odwiedzają kawiarnie i bary/lunch bary
. Gospodarstwa, w których
dochód jest niższy niż 3000 złotych netto najczęściej stołują się w barach typu fast food.
Restaurację i kawiarnie częściej odwiedzają też ludzie z wyższym wykształceniem.
Ankietowani jako
bariery
do stołowania się poza domem głownie wskazywali
brak środków na tego rodzaju rozrywkę.
Odpowiedziało tak 48 procent badanych. 25 procent respondentów odpowiedziało, że posiłki w domu są smaczniejsze i zdrowsze. 18 procent powiedziało, że lubi przygotowywać posiłki w domu. 11 procent badanych jako barierę do odwiedzania punktów gastronomicznych wskazało brak czasu.
Ankietowani najczęściej wskazywali, że
okazją do odwiedzenia restauracji czy kawiarni są spotkania ze znajomymi lub spontaniczne wizyty.
Badanie wykazało także, że
Polacy coraz rzadziej odwiedzają McDonald i KFC:
- W badaniu zapytano respondentów o to jakie punkty gastronomiczne odwiedzili w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Według raportu liderem pośród odwiedzających lokale gastronomiczne jest restauracja McDonald’s, na drugim miejscu uplasowało się KFC a na trzecim Pizza Hut. Kolejne pozycje zajmują: Stop Cafe i Burger King. Najważniejsza obserwacja jest taka, że pomimo, że
McDonald i KFC są wciąż najczęściej odwiedzanymi sieciami to częstotliwość odwiedzin spadła o 8 punktów procentowych rok do roku,
a w tym samym czasie dokładnie
o tyle samo punktów procentowych rośnie odsetek konsumentów odwiedzających pizzerie
- podsumowuje Mordasiewicz.