Tydzień temu
brytyjski rząd
zapowiedział wprowadzenie
zakazu sprzedaży jednorazowych papierosów elektronicznych
na terenie całego kraju. Premier Rishi Sunak uważa, że to one odpowiadają za wzrost popularności e-papierosów wśród młodzieży. Warto nadmienić, że z danych rządu Wielkiej Brytanii wynika, że liczba dzieci korzystających z e-papierosów potroiła się w ciągu ostatnich trzech lat, a obecnie używa ich 9 procent dzieci w grupie od 11 do 15 lat.
Okazuje się, że sytuacja w Polsce nie jest lepsza. Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych opublikował niepokojący raport, z którego wynika, że
w 2022 roku
w Polsce sprzedano
ponad 30 milionów sztuk jednorazowych, smakowych e-papierosów
. W
2023 roku
liczba ta wzrosła trzykrotnie
do 100 mln sztuk.
Autorzy dokumentu zaznaczają, że to "najszybciej rosnąca kategoria na polskim rynku wyrobów nikotynowych".
"Wzrost sprzedaży jest wykładniczy i przekracza 200 proc. r/r (w 2022 r. sprzedaż wyniosła 32,3 mln sztuk). Atrakcyjna cena (poniżej 30 zł), duży wybór smaków (ok. 770 wariantów) oraz szeroka, pozbawiona kontroli dostępność sprawiają, że po tzw. jednorazówki sięgają również dzieci. Z tego powodu coraz więcej europejskich państw już pracuje nad zakazem ich sprzedaży" - podkreślono w raporcie.
"Ponad 90 proc. polskiego rynku jednorazowych, smakowych e-papierosów stanowią warianty słodkie, owocowe lub tzw. napojowe, niski zaś jest udział smaków: miętowego, mentolowego i tytoniowego" - podano.
Co ciekawe Instytut zwrócił także uwagę, że 60 procent produktów z rynku jednorazowych, smakowych e-papierosów jest niezgodnych z przepisami polskiego prawa:
"IPAG dokonał przeglądu analiz i informacji dotyczących rynku jednorazowych, smakowych e-papierosów, z którego wynika, że blisko 60 proc. produktów jest niezgodnych z przepisami polskiego prawa. Obrót w większości odbywa się w kanałach dystrybucji niemonitorowanych i zakazanych przez prawo (np. sprzedaż online), co rodzi problem rozwoju nielegalnego rynku" - zauważono.
Doktor habilitowany Łukasz Balwicki, specjalista zdrowia publicznego z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zauważa, że z badania wynika, że około "
30 procent młodzież
y przyznaje się, że
w ostatnim miesiącu używało
, natomiast prawie 11 procent mówi, że używa codziennie e-papierosów".
Instytut powołując się na raport WHO, przypomniał, że "globalny rynek jednorazowych e-papierosów w 2022 roku wyceniano na 4,9 mld dolarów, a w latach 2018-2022 wzrost sięgnął łącznie 116 proc. W sprzedaży na świecie jest ponad 550 tys. wariantów jednorazowych e-papierosów".
Warto nadmienić, że jednorazowe
e-papierowy są promowane przez influencerów
. W sieci można kupić m.in. jednorazowe e-papierosy promowan
e twarzą Malika Montany:
E-papierosy reklamuje także influencerka Ola Holata: