Niecały rok po aferze Cambridge Analytica, w której Facebook przyznał się do naruszenia danych 50 milionów użytkowników, serwis społecznościowy Marka Zuckerberga zlecił
wykonanie badania dotyczącego zaufania internautów
w sprawie udostępniania swoich danych w sieci.
Economist Intelligence Unit przebadał
5069 osób
na całym świecie, tworząc w efekcie
Inclusive Internet Index 2019
. Z badania wynika, że
52,2% użytkowników internetu nie jest pewna swojej prywatności w sieci
. To o 0,7 punktu procentowego więcej niż rok temu.
Wyniki wskazują, że w Europie odsetek osób przekonanych o bezpieczeństwie swoich danych w internecie
wzrósł przez rok o 8 punktów procentowych
. Autorzy badania wskazują, że to prawdopodobnie
efekt wprowadzenia RODO
, które daje Europejczykom większe poczucie bezpieczeństwa.
Badanie ujawniło, że ludzie zmieniają sposób korzystania z internetu w cel
u złagodzenia ryzyka naruszenia ich danych
. 63% badanych przyznało, że bardziej uważa na to, jakie strony odwiedza. W największym stopniu uważają na
udostępnianie swoich danych finansowych
, ale również tych o stanie zdrowia.
Business Insider zauważa, że rosnąca obawa internautów przed udostępnianiem danych w sieci to zła wiadomość dla takich firm jak Google czy Facebook. Zarabiają one głównie na
spersonalizowanych reklamach
, które działają w oparciu o udostępniane przez użytkowników informacje. Sugeruje to, że może istnieć
wyraźny związek między zaufaniem internautów a przyszłymi dochodami tych firm
.