Dun&Bradstreet na zlecenie
Rzeczpospolitej
przygotował raport, z którego wynika, że w 2022 roku
z polskiego rynku zniknęło blisko 4 tysięcy sklepów stacjonarnych
, a działalność niemal 10 tysięcy została zawieszona.
Z danych amerykańskiej firmy wynika, że w 2008 roku było około 460 tysięcy sklepów, obecnie jest ich prawie 90 tysięcy mniej. Tylko w 2022 roku z polskiego rynku zniknęło prawie 4 tysiące sklepów, a ponad 9,5 tysięcy zdecydowało się zawiesić działalność.
Z raportu dowiadujemy się, że
najszybciej znikają sklepy spożywcze
. Zwyżki odnotowują jedynie punkty, takie jak kwiaciarnie, sklepy sportowe czy te z wyrobami medycznymi.
Według ekspertów winę za sytuację ponosi spadek popytu wywołany inflacją, a także mocna konkurencja:
rynek online czy duże sieci sklepów
.
"Lidl podaje, że nadal uruchamia po kilkadziesiąt sklepów rocznie, Biedronka tylko w końcówce grudnia otworzyła ich 24" - wskazuje
Rz
.
- Jeszcze większe znaczenie mają bardzo szybko rosnące koszty utrzymania punktów stacjonarnych, gdzie często
podwyżki cen energii i gazu sięgają kilkuset procent
. Do tego dochodzą rosnące ceny produktów, co nie pozwala na zwiększenie sprzedaży - skomentowała Jolanta Tkaczyk, kierowniczka Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.