Firma
InPost
wysyła maile
do swoich kontrahentów
, w których informuje, że
Paczkomat®
jest
znakiem towarowym
i prosi, żeby
nie odmieniać tego słowa przez przypadki.
W związku z sytuacją redakcje prasowe, które używają słowa "paczkomat"w odniesieniu do urządzeń konkurencji, dostają od InPostu sprostowania.
"Korzystaj z poprawnej formy i nie odmieniaj znaku towarowego Paczkomat®. W razie potrzeby znak towarowy Paczkomat® poprzedź słowami »urządzenie/automat« i odmieniaj wyłącznie to słowo (np. Lista dostępnych urządzeń Paczkomat®)" - pisze do swoich współpracowników InPost.
Ma to mieć związek z prowadzonym od dawna
sporem z Pocztą Polską
, Spółka kilka lat temu wkroczyła na drogę prawną z InPostem, ponieważ uważa, że
słowo Paczkomat nie powinno być znakiem towarowym.
Według ekspertów z branży InPost swoimi działaniami chce wykazać, że znak towarowy "Paczkomat"
nie uległ degeneracji
. Uważa tak Wojciech Gierszewski, radca prawny i rzecznik patentowy z kancelarii BG Patent:
- Nawet jeśli wniosek o unieważnienie znaku towarowego "Paczkomat" zostanie ostatecznie oddalony, dla konkurencji otworzy się druga furtka: postępowanie o stwierdzenie jego wygaśnięcia z uwagi na utratę znamion odróżniających. Innymi słowy, uznanie, że znak towarowy uległ degeneracji, bo stał się nazwą rodzajową dla określonego rodzaju urządzenia - mówi ekspert.
- W takim postępowaniu uprawniony może się bronić, że podejmował aktywność w celu ochrony zdolności odróżniającej znaku towarowego, np. wysyłając pisma ostrzegawcze czy wytaczając powództwa w trybie sprostowania prasowego. W mojej ocenie to, co robi InPost, może być więc próbą wykreowania pewnej sytuacji rynkowej w celu profilaktycznego wykazania, że znak towarowy "Paczkomat" nie uległ degeneracji - dodaje.
Podobna sytuacja językowa była związana przed laty w butami Adidas. Wówczas "adidasami" zaczęto nazywać wszystkie marki butów sportowych.
Przy okazji warto nadmienić, że
InPost nie jest w swoich działaniach konsekwentny.
Na swojej stronie internetowej rzeczywiście stosuje formę nieodmienną. W esemesach informujących klientów o nadejściu przesyłki informuje się, że "Paczka czeka w Paczkomacie…". W e-mailach informuje o wystawieniu faktury za "usługę wysyłania paczek przez system paczkomatów".