W październiku ubiegłego roku wystartował nowy projekt Telewizji Polskiej, czyli portal
SwipeTo
, skierowany do "tzw.
generacji Z oraz pokolenia Y
". Prace nad serwisem trwały dwa lata. Portal ma przygotowywać 30-osobowa redakcja pod nadzorem Bartłomieja Jakubowskiego. Serwis oferuje podcasty, artykuły i materiały wideo dotyczące filmów, seriali, gier komputerowych, muzyki, sztuki, sportu, mody czy stylu życia. Z serwisem współpracują też
influencerzy i artyści
m.in. Tytus Hołdys:
Serwis jak dotychczas
nie zdobył wielkiej popularności.
Na Instagramie obserwuje go 1830 osób, za kolei na Facebooku stronę polubiły 752 osoby.
Nie wiadomo ile TVP kosztowało SwipeTo. Dotrzeć do tych informacji postanowiła jednak
posłanka KO Aleksandra Gajewska
. W ramach
interpelacji
poselskiej skierowała ona zapytanie do ministra kultury i dziedzictwa narodowego, sprawującego nad mediami publicznymi o to, ile wyniosły koszty przygotowania i kampanii reklamowej SwipeTo,
jaki był budżet
na wynagrodzenia osób nadzorujących serwis i czy witryna została sfinansowana z tzw.
rekompensaty abonamentowej
albo ze środków w ramach umowy ze spółką państwową.
Ministerstwo zwróciło się po dane do Telewizji Polskiej. Co ciekawe, ta jednak stwierdziła, że informacje, o które zapytała posłanka Gajewska, są
tajemnicą przedsiębiorstwa
:
"Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji powyższe kwestie stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, gdyż mają charakter nieujawnionych do wiadomości publicznej informacji posiadających wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. W ocenie TVP S.A. szczegółowe dane, o których mowa powyżej, są danymi posiadającymi wartość gospodarczą, co sprawia, że - stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy - ich ujawnienie byłoby czynem nieuczciwej konkurencji i mogłoby naruszyć istotne interesy spółki"- przekazano w odpowiedzi na interpelacje.
Oprócz tego dodano, że TVP tworzy serwisy internetowe o różnej tematyce zgodnie z zapisami swojej karty powinności na lata 2020-2024, przyjętej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Wskazano także, że wszelkie koszty z tym związane pokrywane są
ze środków z abonamentu radiowo-telewizyjnego i dotacji z budżetu państwa
, ponieważ tak uregulowane jest to w przepisach o radiofonii i telewizji.