Najnowszy Barometr Nastrojów Konsumenckich opracowany przez firmę GfK wyniósł w grudniu 2022 roku -17,2 i wzrósł o 2,2 p.p. w stosunku do listopada. Z kolei średni roczny wskaźnik barometru wyniósł -16 punktów.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK to syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. Z najnowszych danych wynika, że
w 2022 roku uzyskano drugi najniższy wskaźnik w historii
, gorzej było tylko w 2012 roku, kiedy wskaźnik osiągnął poziom -16,3.
Jeszcze gorzej prezentuje się średnia unijna, która wyniosła w grudniu -24,4, w listopadzie zarejestrowano -25,8.
Badania GfK pokazują nam, że ponad 53 proc. badanych spodziewa się, że 2023 rok przyniesie
wzrost bezrobocia
. Ponadto co drugi badany uważa, że ceny towarów i usług będą rosnąć w tempie przekraczającym 10 proc.
- Grudzień w Polsce to specyficzny miesiąc z punktu widzenia badania nastrojów konsumenckich, zwłaszcza w kryzysowych latach. Dla nas, jako konsumentów, to okres kojarzący się pozytywnie, ze Świętami, z nowym rokiem, z dużą nadzieją, że trudności wkrótce przeminą. Dlatego zarówno w 2020, jak i w 2021 roku obserwowaliśmy podobne zjawisko, widocznego odbicia na sam koniec roku. Większe powody do niepokoju przynosi nam całoroczny obraz nastrojów konsumenckich, które były znacznie gorsze niż w dwóch poprzednich latach. I niestety nie spodziewam się szybkiego przełamania tego trendu. Po świątecznym "poluzowaniu portfeli", na początku tego roku będziemy obserwować dalsze wzmacnianie strategii zaciskania pasa wśród konsumentów i rozwój trendu smart shoppingu, czyli aktywnego poszukiwania okazji i promocji. Każdą wydaną złotówkę będziemy oglądać jeszcze dokładniej niż dotychczas - wyjaśniła Barbara Lewicka, senior director w GfK.
W grudniu 2022 roku najwyższy wynik odnotowano w grupie od 15 do 22 lat (7,6) oraz w grupie 23-29 lat (1,1), z kolei najniższy (-27,5) zarejestrowano wśród osób w wieku powyżej 60. roku życia.
Pojawiła się także duża dysproporcja w zestawieniu różnych poziomów wykształcenia. Najlepsze nastroje GfK odnotowało wśród konsumentów z wykształceniem podstawowym (-8,3), zaś najgorsze u osób z wykształceniem wyższym (-21,8).