EastNews
New York Times
dotarł do dokumentów dotyczących
współpracy Facebooka
m.in. z
Apple, Amazonem, Microsoftem, Spotify i Netflixem
. Wynika z nich, że
portal Marka Zuckerberga
dawał niektórym z firm dostęp do
wielu prywatnych informacji o swoich użytkownikach
. Co ważne, robił to jeszcze długo po tym, gdy powinien ten dostęp zablokować. Umowy datowane na 2010 rok, były aktywne jeszcze w 2017 roku.
Wywiady z byłymi pracownikami oraz dokumenty potwierdziły, że Facebook pozwalał tym firmom na
dostęp pomimo teoretycznych zabezpieczeń
. Zdaniem dziennikarzy transakcje opisane w dokumentach przyniosły
znaczne korzyści ponad 150 firmom
. Są dowody na to, że ich aplikacje przeszukiwały dane setek milionów użytkowników miesięcznie.
Śledztwo
New York Timesa
wskazuje m.in. na to, że
Spotify i Netflix otrzymały możliwość czytania... prywatnych wiadomości użytkowników Facebooka
. Apple korzystał z kolei z dostępu do kontaktów i wpisów w kalendarzu użytkowników.
Doniesiena NYT skomentował
Steve Satterfield
, dyrektor ds. prywatności Facebooka, twierdząc, że "
partnerzy Facebooka nie ignorują prywatnych ustawień użytkownika dotyczących chronionych danych"
. Dodał, że “firma przez lata nawiązywała współpracę z różnymi firmami, aby użytkownicy mogli korzystać z Facebooka na urządzeniach i platformach, których FB nie obsługuje”.
Do sprawy odniósł się również
Netflix
.
"Przez lata testowaliśmy różne sposoby, aby Netflix był bardziej społeczny. Przykładem jest funkcja, która była uruchomiona w 2014 roku. Umożliwiała ona rekomendowanie seriali i filmów swoim znajomym na Facebooku za pomocą Messengera lub Netflixa. Niestety funkcja ta nie wzbudziła dużego zainteresowania, dlatego zrezygnowaliśmy z niej w 2015 roku.
W żadnym momencie nie uzyskiwaliśmy dostępu do prywatnych wiadomości użytkowników Facebooka, ani nie prosiliśmy o taką możliwość"
- przekonuje firma.
Rzeczywiście, istnieje możliwość, że Spotify i Netflix
nie korzystały z dostępu do wiadomości
, mimo takiej możliwości. Jeśli jednak by go używały,
byłoby to zgodne z umową
. Jak podkreślają autorzy artykułu w NYT, Facebook
po raz kolejny nie podołał dbaniu o bezpieczeństwo danych swoich użytkowników
.