Mr Hamburger
to polska sieć restauracji typu fast food, która serwuje burgery od ponad 30 lat. Spółka notowana na rynku New Connect właśnie
ogłosiła upadłość
w swoim komunikacie giełdowym.
Jeszcze 11 listopada marka chwaliła się na fanpage’u na Facebooku swoją historią sięgającą lat 90. Dziś już wiemy, że sieć "z uwagi na szereg czynników niezależnych
utraciła płynność finansową
".
"W ostatnich latach zarządy spółki podejmowały wiele działań mających na celu zmodernizowanie prowadzonych lokali oraz pozyskanie nowych klientów. Niestety z uwagi na pandemię COVID-19, sytuacja finansowa spółki się pogorszyła. Konieczność zamknięcia lokali w czasie lockdownu spowodowała istotny spadek obrotów, gdyż wcześniej
główna działalność opierała się na obsłudze klientów bezpośrednio w lokalach gastronomicznych
" - czytamy w komunikacie.
Mr Hamburger podkreślił, że punkty sprzedaży umiejscowione były w centrach handlowych, w pobliżu stacji benzynowych bądź na trasach przelotowych, co gwarantowało duży ruch, a sama spółka nie była przystosowana do prowadzenia sprzedaży online i dowozu posiłków do klienta. Tym samym zmiana modelu biznesowego firmy wygenerowała kolejne koszty. Jednak nie tylko pandemia doprowadziła do upadku sieci.
"Ze względu na
ciężką sytuację na rynku energetycznym
, także koszt utrzymania poszczególnych lokali się zwiększył. Nadto wzrosły ceny produktów spożywczych niezbędnych do prowadzenia działalności gastronomicznej" - podkreśliła firma.
Kolejną kwestią jest podniesienie minimalnego wynagrodzenia dla pracowników od stycznia 2023 roku.
"Podniesienie minimalnego wynagrodzenia dla pracowników [...] powoduje
30 proc. wzrost kosztów zatrudnienia
. Wskazać należy, że koszty pracownicze stanowią główne obciążenie finansowe Spółki, a ich wzrost sprawia, iż dalsza działalność będzie niemożliwa" - wskazano.