Logo
  • DONALD
  • VECTRA ZAPŁACI ZA CWANE NACIĄGANIE KLIENTÓW I BAJERKI O INFLACJI, UOKIK ZDECYDOWAŁ O KARZE

Vectra zapłaci za cwane naciąganie klientów i bajerki o inflacji, UOKiK zdecydował o karze

10.11.2024, 17:45
fot. East News / X @UOKiKgovPL
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
nałożył kolejną karę na
Vectrę
, tym razem za stosowanie tzw. klauzul inflacyjnych czyli upoważniających do podwyżek opłat np. miesiąc po zawarciu umowy. UOKiK uznał, że stosowanie ich było niedozwolone, zakazał stosowania ich i wymierzył karę w wysokości ponad 68 mln zł.
Vectra, jeden z najpopularniejszych dostawców internetu i telewizji kablowej, w 2022 roku zaczęła stosować w umowach z klientami
klauzule upoważniające do zmian warunków umowy
, w tym podwyższania opłat np. ze względu na wzrost inflacji czy szereg innych czynników. Na te praktyki licznie skarżyli się konsumenci, UOKiK wszczął więc postępowanie wobec operatora. 
Pisaliśmy o tym tutaj: 
Po przeprowadzonym postępowaniu UOKiK orzekł, że tzw.
klauzule inflacyjne były niejasne
, a klienci nie mieli możliwości przewidzieć, jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Ponadto  - jak podsumowuje UOKiK - "dawały spółce dowolność w zakresie tego czy i kiedy dojdzie do podwyższenia opłat, nie brały przy tym pod uwagę możliwości ich obniżenia, choćby na podstawie tych samych przesłanek".
"
Vectra wykorzystała kwestionowane klauzule i modyfikowała umowy w oparciu o zmianę wysokości wskaźnika inflacji.
Tym samym przerzucała na konsumentów całą odpowiedzialność za zmieniającą się sytuację gospodarczą. Sygnały, które dotarły do Urzędu wskazują, że w tym samym czasie nowym klientom spółka w dalszym ciągu oferowała zawarcie umowy na starych cenach. W niektórych przypadkach już w krótkim czasie po zawarciu umowy klienci dowiadywali się, że dojdzie do podwyżki" - czytamy w komunikacie prasowym. 
Na klientów, którzy nie godzili się na nowe warunki i chcieli odstąpić od umowy,
spółka nakładała kary finansowe.
Wielu z nich w skargach do UOKiK podkreślało, że gdyby wiedzieli, że Vectra podniesie cenę już po kilku miesiącach, wybraliby ofertę konkurencji.
- Zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić. Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana. Jeśli przedsiębiorca kusi konsumenta atrakcyjną ofertą po to, by wkrótce po zawarciu umowy podnieść cenę w oparciu o wskaźniki sprzed jej zawarcia, to klauzul, które na to pozwalają, nie można uznać za obiektywne i uczciwe - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. 
UOKiK nałożył na Vectrę karę w wysokości
68 457 916 zł
i zakazał stosowania klauzul inflacyjnych. Spółka ma również zwrócić uprawnionym klientom sumę uiszczonych podwyżek.
Przypomnijmy, że to kolejna w ostatnich latach kara dla Vectry, w zeszłym roku UOKiK ukarał spółkę m.in. za nieuprawnione podwyżki abonamentów.  

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA