fot. East News / X @UOKiKgovPL
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
nałożył kolejną karę na
Vectrę
, tym razem za stosowanie tzw. klauzul inflacyjnych czyli upoważniających do podwyżek opłat np. miesiąc po zawarciu umowy. UOKiK uznał, że stosowanie ich było niedozwolone, zakazał stosowania ich i wymierzył karę w wysokości ponad 68 mln zł.
Vectra, jeden z najpopularniejszych dostawców internetu i telewizji kablowej, w 2022 roku zaczęła stosować w umowach z klientami
klauzule upoważniające do zmian warunków umowy
, w tym podwyższania opłat np. ze względu na wzrost inflacji czy szereg innych czynników. Na te praktyki licznie skarżyli się konsumenci, UOKiK wszczął więc postępowanie wobec operatora.
Po przeprowadzonym postępowaniu UOKiK orzekł, że tzw.
klauzule inflacyjne były niejasne
, a klienci nie mieli możliwości przewidzieć, jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Ponadto - jak podsumowuje UOKiK - "dawały spółce dowolność w zakresie tego czy i kiedy dojdzie do podwyższenia opłat, nie brały przy tym pod uwagę możliwości ich obniżenia, choćby na podstawie tych samych przesłanek".
"
Vectra wykorzystała kwestionowane klauzule i modyfikowała umowy w oparciu o zmianę wysokości wskaźnika inflacji.
Tym samym przerzucała na konsumentów całą odpowiedzialność za zmieniającą się sytuację gospodarczą. Sygnały, które dotarły do Urzędu wskazują, że w tym samym czasie nowym klientom spółka w dalszym ciągu oferowała zawarcie umowy na starych cenach. W niektórych przypadkach już w krótkim czasie po zawarciu umowy klienci dowiadywali się, że dojdzie do podwyżki" - czytamy w komunikacie prasowym.
Na klientów, którzy nie godzili się na nowe warunki i chcieli odstąpić od umowy,
spółka nakładała kary finansowe.
Wielu z nich w skargach do UOKiK podkreślało, że gdyby wiedzieli, że Vectra podniesie cenę już po kilku miesiącach, wybraliby ofertę konkurencji.
- Zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić. Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana. Jeśli przedsiębiorca kusi konsumenta atrakcyjną ofertą po to, by wkrótce po zawarciu umowy podnieść cenę w oparciu o wskaźniki sprzed jej zawarcia, to klauzul, które na to pozwalają, nie można uznać za obiektywne i uczciwe - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK nałożył na Vectrę karę w wysokości
68 457 916 zł
i zakazał stosowania klauzul inflacyjnych. Spółka ma również zwrócić uprawnionym klientom sumę uiszczonych podwyżek.
Przypomnijmy, że to kolejna w ostatnich latach kara dla Vectry, w zeszłym roku UOKiK ukarał spółkę m.in. za nieuprawnione podwyżki abonamentów.