Logo
  • DONALD
  • RAPORT: OD 10 LAT ZATRUDNIENIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI PRAWIE STOI W MIEJSCU, TRACĄ OBIE STRONY

Raport: od 10 lat zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami prawie stoi w miejscu, tracą obie strony

28.11.2023, 12:15
Fundacja Moc Pomocy i portal pracy RocketJobs.pl rozpoczęły właśnie kampanię
Zdolni bez ale
, która zwraca uwagę na pracę osób z niepełnosprawnościami i przekonuje, że warto je zatrudniać. W ramach projektu powstał raport pokazujący,
jak wygląda rynek pracy OzN
. Wynika z niego między innymi, że mimo pozytywnego nastawienia społeczeństwa do pracy z OzN, wciąż istnieje wiele wyzwań związanych z ich integracją i dostępem do rynku pracy. 
Z badania przeprowadzonego przez Openfield wynika, że Polacy są
pozytywnie nastawieni do pracy z OzN
. 79% badanych nie ma nic przeciwko pracy z nimi, a 78% wskazuje, że ich otoczenie jest przyjazne wobec OzN.
Okazuje się jednak, że zatrudnienie OzN od 10 lat prawie stoi w miejscu. W 2013 odsetek pracujących osób z niepełnosprawnościami wynosił
13%
, w 2022 natomiast
19%
. I choć autorzy raportu wskazują, że świadczy to o pozytywnym rozwoju sytuacji, wciąż istnieje wiele problemów w tym zakresie. 
"Te zmiany wskazują na pozytywny rozwój sytuacji osób niepełnosprawnych na rynku pracy w Polsce. Wzrost aktywności zawodowej i spadek bierności zawodowej sugerują, że środowisko pracy staje się bardziej otwarte i inkluzywne, a osoby niepełnosprawne zdobywają dostęp do zatrudnienia. Jednak nadal pozostaje wiele wyzwań, takich jak dostosowanie miejsc pracy i wsparcie dla osób niepełnosprawnych, aby zapewnić im pełne uczestnictwo w życiu zawodowym. Warto nadal dążyć do eliminacji barier i promować równość szans na rynku pracy dla osób niepełnosprawnych" - czytamy. 
Jedną z barier, na którą zwraca uwagę raport, jest
dostosowanie miejsca pracy dla OzN
. Tylko 9,8% respondentów twierdzi, że ich miejsce pracy jest dostosowane do pracy osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. 36,5% wskazuje natomiast, że ich miejsce pracy nie jest dostosowane do żadnego rodzaju niepełnosprawności. 43% badanych brak dostosowania stanowisk pracy do specyficznych potrzeb OzN uważa natomiast za największą barierę w zatrudnianiu OzN.
Wśród innych respondenci wskazują m.in. brak udogodnień dla OzN (29%), brak świadomości i wiedzy o potrzebach OzN (26%) czy wysokie koszty dostosowań stanowisk pracy i infrastruktury (18%).
13% badanych zauważa natomiast problem
braku dostępu OzN do informacji o ofertach pracy
. Z badania wynika także, że tylko w ok. 11% miejscach pracy prowadzone są rekrutacje dedykowane osobom niepełnosprawnym. Jak zauważają autorzy raportu, to ogromna przestrzeń do zmiany. 
"Obecność osób z niepełnosprawnościami w organizacji w dużym stopniu zależy od tego, czy takie dedykowane rekrutacje będą prowadzone. Jeśli porównać odpowiedzi udzielane przez respondentów deklarujących, że w ich organizacji zatrudnione są osoby z niepełnosprawnościami oraz respondentów, którzy deklarują brak takich osób w ich miejscu pracy, zauważymy bardzo dużą różnicę w udzielonych odpowiedziach. W przypadku organizacji, w których zatrudnione są OzN 29,4% deklaruje, że prowadzone są rekrutacje dedykowane OzN. W przypadku organizacji, gdzie nie zatrudnia się OzN w większości przypadków nie prowadzi się też takich procedur rekrutacyjnych (odsetek wskazań to zaledwie 2,8%). Znacznie rzadziej takie działania podejmuje się także w mikroprzedsiębiorstwach (5%) niż w podmiotach większych" - czytamy.
Pełny
raport
dotyczący rynku pracy w kontekście OzN można otrzymać, podając swojego maila na stronie 
https://zdolnibezale.pl/
.   
W kampanii o swoich doświadczeniach z pracą w kampanii opowiadają również osoby z niepełnosprawnością, tacy jak Ania Klecha znana jako "dziewczyna z fioletową nogą", Jasiek Mela czy Rafał Mikołajczyk. W spotach tłumaczą między innymi, dlaczego niepełnosprawność w pracy może być atutem.
Przypomnijmy również nasz wywiad z Anią:
Nad kampanią Zdolni bez ale czuwa współorganizator - Fundacja Moc Pomocy, zajmująca się wsparciem osób z niepełnosprawnościami w powrocie do zdrowia i reorganizacji codziennego życia. Partnerem Głównym kampanii jest portal pracy
 
RocketJobs.pl
, który zainspirowany akcją zamieścił na swojej stronie specjalne oznaczenia wskazujące oferty pracy szczególnie otwarte na osoby z niepełnosprawnościami. Partnerem kampanii jest agencja badawcza Openfield.
Kampania współfinansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »

Źródła:

1. ZdolniBezAle | Kampania Zdolni Bez Alehttps://zdolnibezale.pl/
2. Co dla Ciebie znaczy być "zdolnym bez ale"? Anna Klechahttps://youtu.be/db88fbxtLzo
Pokaż więcej (2)
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA