Logo
  • DONALD
  • EKSPERCI WYJAŚNIAJĄ, JAKIM CUDEM TAK SPRAWNIE UDAŁO SIĘ EWAKUOWAĆ SETKI OSÓB Z KATASTROFY W TOKIO

Eksperci wyjaśniają, jakim cudem tak sprawnie udało się ewakuować setki osób z katastrofy w Tokio

03.01.2024, 17:45
Wczoraj na
płycie lotniska Haneda w Tokio
doszło do dramatycznych wydarzeń. Samolot pasażerski
Airbus A350
, należący do linii Japan Airlines,
zderzył się podczas lądowania
z maszyną
japońskiej straży przybrzeżnej.
Niestety
pięciu z sześciu członków załogi
samolotu straży przybrzeżnej
zginęło
. Przeżył jedynie kapitan, który zdążył się wcześniej ewakuować. Został on jednak poważnie ranny. 
Samolot Japan Airlines wystartował z lotniska Shin-Chitose na wyspie Hokkaido. Z kolei maszyna straży przybrzeżnej miała lecieć na lotnisko w mieście Niigata na zachodnim wybrzeżu Japonii. Miała dostarczyć pomoc osobom dotkniętym trzęsieniem ziemi, które nawiedziło prefekturę Ishikawa w Nowy Rok.
Media obiegły nagrania ze zdarzenia. Pojawiło się także wiele komentarzy ekspertów dotyczących
ewakuacji przeprowadzonej przez Japan Airlines
. Podnoszą oni, że dzięki szybkim i sprawnym działaniom
379 osób udało się przeżyć.
Eksperci lotnictwa wypowiadający się m.in. dla BBC twierdzą, że wzorowa ewakuacja była możliwa, ponieważ
załoga samolotu przeszła rygorystyczne szkolenie
, a pasażerowie przestrzegali protokołów bezpieczeństwa:
- Na żadnym z filmów, które widziałem, nie dostrzegłem - już po opuszczeniu samolotu - ani jednego pasażera, który miałby ze sobą bagaż. Jeśli ludzie próbowaliby zabrać bagaż kabinowy, byłoby to naprawdę niebezpieczne, ponieważ spowolniłoby ewakuację - powiedział profesor Ed Galea, dyrektor Grupy Inżynierii Bezpieczeństwa Pożarowego na Uniwersytecie w Greenwich w rozmowie z BBC.
Ekspert podkreślił, że załoga samolotu mogła korzystać przy ewakuacji jedynie trzech nadmuchiwanych zjeżdżalni i nie mogły być one prawidłowo rozmieszczone ze względu na sposób lądowania.
Była stewardesa Japan Airlines w rozmowie z BBC przyznała, że pasażerowie mieli "niezwykłe szczęście":
- Odczułam ulgę, gdy dowiedziałam się, że wszyscy pasażerowie są bezpieczni. Jednak kiedy zaczęłam myśleć o procedurze ewakuacji, nagle poczułam się zdenerwowana - powiedziała.
Jak stwierdziła, bardzo istotne w takich momentach jest to, żeby
pasażerowie nie wpadli w panikę:
-
Fakt, że udało się nakłonić wszystkich do ucieczki, jest wynikiem dobrej koordynacji między załogą i pasażerami, którzy postępowali zgodnie z instrukcjami - dodała.
Potwierdziła też, że członkowie załogi przechodzą rygorystyczne szkolenia:
-
Jest egzamin pisemny, dyskusje na temat różnych przypadków i szkolenie praktyczne,
wykorzystując różne scenariusze, np. konieczność lądowania samolotu na wodzie lub pożar na pokładzie. W takie szkolenia zaangażowani są także pracownicy obsługi technicznej - powiedziała.
Japan Airlines w swoim komunikacie przekazał, że "prawidłowo
nie zadziałały też urządzenia do komunikacji załogi
samolotu z pasażerami":
"Dlatego załoga musiała przekazywać instrukcje przez megafon i krzycząc" - przekazano.
W komunikacie linie lotnicze poinformowały, że jeden z pasażerów odniósł niewielkie obrażenia, a 13 osób poprosiło o konsultację lekarską "ze względu na dyskomfort fizyczny".

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA