Zespół badaczy pod kierownictwem
dr hab. Piotra Długosza
z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie przeprowadziła badania dotyczące
wpływu nauki zdalnej na kondycję psychiczną i fizyczną uczniów.
Badania zrealizowano w Polsce i na Ukrainie wśród uczniów różnych klas.
- Wstępne wyniki badań wskazują, że pandemia i przejście na zdalną edukację
mogą prowadzić do pogorszenia zdrowia psychicznego i fizycznego młodzieży
. Widać też, że uczniowie po prawie półtorarocznej przerwie od tradycyjnej nauki w szkole zdali sobie sprawę z braków i zaległości powstałych w czasie lekcji online. W perspektywie kolejnego lockdownu jest to bardzo niepokojące, gdyż z jednej strony uczniowie wiedzą o swoich brakach - i jednocześnie obawiają się wymagań stawianych przez nauczycieli i szkołę, a z drugiej strony są przerażeni faktem, że może niebawem wrócić zdalne nauczanie i ich szanse szkolne i życiowe mogą zostać zniweczone - komentuje dr hab. Długosz w rozmowie z Polską Agencją Prasową.
Badania wykazały, że tylko jedna trzecia uczniów nie miała trudności ze zrozumieniem treści przekazywanych podczas nauki zdalnej. 67% respondentów przyznało się z kolei, że podczas sprawdzianów
ściągała lub korzystała z pomocy
, np. rodziców. 63% stwierdziło z kolei, że podczas nauki w szkole mogą nauczyć się więcej niż podczas edukacji zdalnej.
Jeśli chodzi o
zdrowie i samopoczucie
uczniów, to u 16% badanych pogorszył się wzrok, u 18% pojawiła się nadwaga. Pogorszenie sprawności fizycznej zgłosiło 30% badanych, a pogorszenie ogólnego funkcjonowania 26%. Badania za pomocą skali PHQ9 (ang. The Patient Health Questionnaire-9) pokazały natomiast, że
20% respondentów przejawia objawy depresji
. 15% uczniów nie ma satysfakcji z życia, a 20% zadeklarowało, że chciałoby skorzystać z pomocy psychologa lub pedagoga w szkole.
Uczniów pytano również o
zdarzenia, które wpłynęły na ich kondycję psychiczną
podczas pandemii. 4% wskazało na utratę pracy przez rodziców, 18% przejście rodziców na pracę zdalną, 12% spadek przychodów w rodzinie, 12% pojawienie się konfliktów i nieporozumień w domu, 15% pogorszenie kontaktu z rówieśnikami, 10% ciężką chorobę w rodzinie, a 3% śmierć w rodzinie z powodu COVID-19.