W nowej reklamie Volkswagena w Brazylii wykorzystano wizerunek Elis Reginy -
piosenkarki, która zmarła w 1982 roku
w wieku 36 lat. Dzięki sztucznej inteligencji udało się wskrzesić wokalistkę, która zaśpiewała swój dawny przebój w duecie z córką Marią Ritą.
Brazylijski samorząd zawodowy branży reklamowej Conar uważa, że ożywianie zmarłych przy użyciu AI może zostać uznane za
nieetyczne
. The Guardian przypomina, że piosenkarka była zagorzałą przeciwniczką brazylijskiej dyktatury wojskowej w latach 1964-1985, z którą Volkswagen współpracował, dlatego Regina najprawdopodobniej
odrzuciłaby współpracę
z producentem samochodów. Co więcej, w klipie wokalistki śpiewają hymn
Como Nossos Pais
z czasów dyktatury.
Tymczasem Volkswagen argumentuje, że rodzina zmarłej artystki
zaakceptowała projekt
reklamy.
- Chcieliśmy stworzyć wyjątkowy moment, chwilę, która zjednoczy jedną z najznakomitszych piosenkarek Brazylii z córką, będącą współczesną ikoną - tłumaczy firma.
Mimo wszystko Conar zapowiada wszczęcie dochodzenia i wydanie orzeczenia w ciągu najbliższych 6 tygodni.