Logo
  • DONALD
  • SZTUCZNA INTELIGENCJA WYGRAŁA Z CZŁOWIEKIEM W STARCRAFTA

Sztuczna inteligencja wygrała z człowiekiem w Starcrafta

26.02.2019, 10:20
W rozgrywce, która odbyła się w styczniu,
sztuczna inteligencja Alpha Star pokonała dwóch zawodowych graczy w StarCraft II.
Wynik gry był miażdżący:
w obu przypadkach 5 do zera. Ze sztuczną inteligencją zmierzyli się Dario "TLO" Wünsch i Polak, Grzegorz "MaNa" Komincz, znajdujący się w pierwszej dziesiątce światowej ekstraklasy. Obaj byli pewni zwycięstwa.
Pokazuje to ogromny
postęp w funkcjonowaniu sztucznej inteligencji.
Wcześniej tego typu technologie wygrywały z ludźmi w szachy, tam jednak liczba możliwości jest ograniczona. Podobne programy wygrywały też w grach komputerowych, większość z nich była jednak zręcznościowa, więc sztuczne inteligencje były po prostu szybsze.
StarCraft to gra strategiczno-zręcznościowa, j
edna z najpopularniejszych gier RTS czyli strategii czasu rzeczywistego. Wymaga długo i krótkoterminowego planowania oraz umiejętności elastycznego zmieniania planów. Wszystko dzieje się w ułamkach sekund, a poza zręcznością bardzo ważne jest myślenie strategiczne.
W związku z tym, że gra rozgrywa się w czasie rzeczywistym, nie czeka się na reakcję przeciwnika
. Gracz nie ma też pełnej wiedzy o tym, co zrobi i czym dysponuje przeciwnik. W tym gra przypomina pokera, w nim jednak również liczba możliwości, choć ogromna, wciąż jest ograniczona. W StarCrafcie liczba działań jest praktycznie nieskończona.
Proces nauki należącej do firmy DeepMinda sztucznej inteligencji AlphaStar przebiegało w dwóch etapach.
Najpierw program uczył się na setkach tysięcy historycznych gier, dostarczonych przez Blizzarda, twórcę gry.
Co ciekawe, program uczył się na wersji pozbawionej grafiki, bo nie jest mu ona potrzebna.
Potem program kilkukrotnie sklonowano i zaczął on odbywać rozgrywki sam ze sobą.
Modyfikowano kolejne wersje tak, żeby osiągać konkretne cele.
Ograniczono przy tym ich możliwości techniczne, jak np. liczbę kliknięć do 250 na minutę. Profesjonalni gracze wykonują ich ok. 400.
Celem było bowiem pokonanie człowieka strategicznym myśleniem, a nie szybkością działania.
- Chociaż uczył się grając głównie sam ze sobą, to jego gra nie była dziwaczna. Byłem pod wrażeniem tego, że AlphaStar tworzył zaawansowane posunięcia i różne strategie niemal w każdej grze, grając w sposób bardzo ludzki, czego się nie spodziewałem - mówił po rozgrywce Grzegorz Komincz.

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA