Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
wszczął postępowanie wyjaśniające wobec ośmiu sieciówek. Dotyczy ono informowania o promocjach, szczególnie tych dotyczących produktów sprzedawanych w
wielosztukach
. Według UOKiK sklepy na etykietach zachęcają klientów promocyjnymi cenami, ale o tym, że obowiązuje ona przy zakupie np. dwóch czy trzech sztuk towaru, informują już małym drukiem. Również cena za jedną sztukę jest wówczas mało widoczna.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa postępowanie UOKiK wszczęto wobec
Biedronki, Lidla, Kauflandu, Żabki, Dino, Netto, Carrefoura i Auchan
na podstawie zarówno obserwacji rynku, jak i zgłoszeń od konsumentów.
Według UOKiK sklepy powinny
wyraźnie eksponować cenę produktu za jedna sztukę towaru
. Urząd podkreśla, że jest to kluczowe dla klientów, którzy mają prawo kupić jedną sztukę towaru, a nie tylko w promocji na wielosztuki.
"To na jej podstawie powinniśmy podejmować decyzję o zakupie danego produktu.
Cena nie może wprowadzać w błąd
, musi być czytelna dla konsumenta. Jeżeli uważamy, że tak nie jest, można zgłosić zawiadomienie bezpośrednio do UOKiK, rzecznika konsumentów lub Inspekcji Handlowej" - podaje UOKiK.
Urząd przypomina także, że w Polsce obowiązuje unijna dyrektywa
Ombibus
, wedle której sklepy przy prezentacji promocji i przecen muszą informować o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Za niedostosowanie się do tych zapisów grożą im wysokie kary finansowe.