Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu
stwierdziła, że
duże auta osobowe są szkodliwe dla środowiska
i niebezpieczne
dla pieszych.
W związku z tym zaapelowała do wprowadzenia
zakazu wjazdu dla SUV-ów do centrów miast.
"Badania pokazują, że możliwość doznania poważnych obrażeń lub śmierci pieszego jest wyższe w przypadku zderzeń z SUV-ami i samochodami dostawczymi" - napisała w oświadczeniu ETCS.
Jak argumentuje Rada wpływać ma na to konstrukcja modeli samochodów typu SUV. Jak twierdzi ETCS wyżej osadzone okna ograniczają widoczność przy cofaniu, co podwyższa zagrożenie potrącenia.
Jeśli chodzi o
emisję dwutlenku węgla to SUV-y produkują więcej dwutlenku węgla niż małe samochody osobowe.
Według danych Unii Europejskiej największe auta z tego segmentu emitują średnio
170 gramów CO2 na kilometr.
Zwykłe samochody osobowe emitują zaś
105 gramów na kilometr.
Od 2022 roku w UE zacznie obowiązywać nowy limit emisji CO2, który będzie wynosił 95 gram na kilometr.
Obecnie co trzecie auto kupowane na świecie to właśnie SUV.
W Polsce stanowią one 35 procent sprzedaży,
zaś w całej Europie - 40.