13 stycznia platforma zakupowa
Shopee
, która zasłynęła irytującymi reklamami,
zakończyła działalność w Polsce
. Jak tłumaczono, marka chce koncentrować się na rynkach w Azji i Ameryce Łacińskiej, które mają dawać "bardziej obiecujące możliwości rozwoju". Wskazywano również na "dużą niepewność co do sytuacji makrogospodarczej" w regionie Polski.
Do Polski Shopee weszło jesienią 2021 roku. Głośno o platformie zrobiło się jednak dopiero wiosną 2022, gdy w mediach pojawił się majówkowy
spot reklamowy z piosenką śpiewaną na melodię
Baby Shark
. W kolejnych reklamach użyto innych znanych utworów, m.in.
Macareny.
W sierpniu ambasadorem marki został
Sławomir
, a w reklamie z jego udziałem wykorzystano melodię
Miłości w Zakpopanem
.
Okazuje się, że
reklamy
w mediach sporo kosztowały Shopee - od stycznia do listopada 2022 roku platforma wydała na promocję w
mediach tradycyjnych
(bez internetu) ponad
137,5 mln zł
. Tak wynika z danych Kantar opublikowanych przez Wirtualne Media.
Shopee wydało na reklamę dwa razy więcej niż
OLX
(76 mln zł) czy
Amazon
(77 mln zł), ale dwa razy mniej niż
Allegro
, które przeznaczyło na wydatki reklamowe aż 284 mln zł.
Jak wskazują jednak Wirtualne Media, analiza wydatków reklamowych wskazuje, że "wejście Shopee
zmobilizowało Allegro i Amazon do zwiększenia wydatków reklamowych
". W porównaniu do 2021 roku Allegro wydało o 69 mln więcej na reklamę, a Amazon o 38 mln zł więcej.
Liderem platform zakupowych w Polsce pozostaje Allegro, które w grudniu odwiedziło 19,39 mln internautów. Kolejne były Aliexpress (9,25 mln) oraz właśnie Shopee (9,06 mln). Amazon miał 8,45 mln użytkowników, a Allegro Lokalnie - 7,25 mln.