Rosyjski dziennik
Kommiersant
informuje, że
rząd próbuje nałożyć dodatkowy podatek
na zagraniczne platformy dystrybucyjne, takie jak
Steam, PlayStation Store, Epic Games Store
i inne. Wszystko po to, by sfinansować
patriotyczny fundusz gier wideo
.
Gazeta podaje, że ma to być
pięcioprocentowy podatek
od obrotów. W ten sposób rocznie do rosyjskiego budżetu miałoby wpłynąć nawet
10 miliardów rubli
, czyli około pół mld zł.
Według informacji środki te władze miałby przeznaczyć na wspieranie rosyjskich twórców gier wideo, którzy zajmują się "popularyzacją historii i kultury".
Rosyjscy eksperci zwracają uwagę, że podobne praktyki funkcjonują w innych państwach. Aleksander Żurawlew, szef komisji ds. prawnego wsparcia gospodarki cyfrowej moskiewskiego oddziału rosyjskiej Izby Adwokackiej podkreśla, że taki podatek działa we Francji. Z kolei Dania przymierza się do wprowadzenia podatku na wsparcie lokalnej produkcji filmowej.
Twórca World of Tanks
i producent kreatywny WarGaming.net Wiaczesław Makarow zauważa, że
podatek nie będzie wielkim obciążeniem
i problemem dla platform dystrybucyjnych, jednak obawia się, że pieniądze zamiast do deweloperów tworzących wartościowe gry, mogą
trafić na projekty polityczne
:
- O wiele gorzej jest, gdy pojawiają się żądania przekształcenia gry w polityczną propagandę, ponieważ projekty, w których część ideologiczna dominuje nad jakością wykonania, są zwykle ignorowane przez światowy rynek - powiedział.
Maksim Parszin
, zastępca szefa Ministerstwa Rozwoju Cyfrowego Rosji w rozmowie z dziennikarzami
zaprzeczył
, jakoby taki projekt był rozważany przez rosyjskie władze:
- Wprowadzenie jakichkolwiek podatków lub opłat od zagranicznych firm, lub usług cyfrowych, w tym dystrybucji gier, nie jest rozważane, biorąc pod uwagę trwające prace na platformie OECD mające na celu restrukturyzację systemu podatkowego dla globalnych firm międzynarodowych (tzw. filar 1, filar 2). Rosja aktywnie uczestniczy w tych pracach i nie będzie podejmować żadnych jednostronnych decyzji - powiedział.
Według szacunków ekspertów wielkość rosyjskiego rynku gier wideo w 2021 r. wzrosła rok do roku o 1 procent i wyniosła 165,5 mld rubli.