Logo
  • DONALD
  • POZNAŃ: NOWA UCHWAŁA MA POŁOŻYĆ KRES REKLAMOZIE I WPROWADZIĆ JAKIŚ PORZĄDEK 

Poznań: nowa uchwała ma położyć kres reklamozie i wprowadzić jakiś porządek 

28.01.2023, 15:00
W tym tygodniu
Rada Miasta Poznań
przyjęła tzw.
uchwałę krajobrazową,
która ma
uporządkować reklamy
znajdujące się w mieście. Za przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, 8 było przeciw, zaś 5 wstrzymało się od głosu.
- Miasto nie jest przeciwne reklamom w przestrzeni publicznej.
Nie ma jednak zgody na samowolę reklamową
, zasłanianie zabytkowych budynków, czy nielegalne instalacje wielkopowierzchniowych nośników z pogwałceniem zasad bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku. Jest to dokument przełomowy, bo daje Miastu skuteczne
narzędzie do walki z chaosem
reklamowym -  tłumaczył prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Dokument był sześciokrotnie konsultowany z mieszkańcami, przedsiębiorcami, firmami reklamowymi czy radnymi osiedlowymi. W trakcie prac nad uchwałą urząd miasta otrzymał 360 uwag, z czego 49 uwzględniono w całości lub części w ostatecznych zapisach.
- Uchwała zawiera
szczegółowe wytyczne dotyczące sytuowania reklam
, małej architektury i ogrodzeń na terenie całego miasta. Jednak, żeby była efektywnym narzędziem walki z chaosem reklamowym, przyjęto rozwiązanie, że okresy dostosowawcze nie będą miały zastosowania do tablic i urządzeń powstałych bez wymaganego pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. Oznacza to, że obiekty, które nie wypełniają zasad i warunków przyjętych w dokumencie, natychmiast po wejściu w jego życie będą musiały zostać dostosowane do wyznaczonych uchwałą standardów - wskazuje zastępca prezydenta Poznania Bartosz Guss.


Władze Poznania wyznaczyły specjalny
zespół, który będzie zajmował się egzekwowaniem przepisów
. Do jego zadań należy kontrola zgodności usytuowania tablic i urządzeń reklamowych z zapisami uchwały oraz wydawanie decyzji administracyjnych, w tym nakładających kary finansowe na podmioty instalujące nośniki niezgodne z uchwałą.
"Kary, o których mowa, reguluje ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Są to kary biegnące, tzn. są wymierzane za każdy dzień, w którym reklamy są niezgodne z zapisami uchwały. Mogą być zatem dotkliwe i wysokie. Stanowią dodatkowe narzędzie oddziałujące na podmioty odpowiedzialne za usytuowanie urządzeń reklamowych" - podaje urząd miasta.


W uchwale krajobrazowej przyjętej przez Poznań
miasto zostało podzielone na cztery strefy
. Pierwsza z nich to obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, obejmujący centrum miasta, Łazarz, Jeżyce, Wildę, Grunwald, a także część Starych Winograd, Sołacza, Łęg Dębińskich i osiedla Główna. Kolejny to obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe, oraz obszar przyrodniczy, który wpisuje się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.


"Największe nośniki reklamowe - billboardy - w maksymalnym rozmiarze (18 m kw.) dopuszczone zostały tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice - wzdłuż głównych dróg przyspieszonego ruchu. Tego typu reklamy stanowią nadmierną dominantę przestrzenną i zaburzają kompozycje widokowe osiedli, szczególnie jeżeli są stłoczone na niewielkim obszarze, dlatego priorytetem uchwały jest ich ograniczenie. W dokumencie ograniczono również sytuowanie reklam wielkoformatowych na budynkach. Można je instalować jedynie na elewacjach obiektów w obszarze zurbanizowanym, tam gdzie regulacje dotyczące reklam są mniej restrykcyjne" - podaje urząd.
We wszystkich obszarach dopuszczono
tablice i urządzenia reklamowe w formie słupów reklamowych
, citylightów oraz pylonów reklamowych. Wprowadzono jednak pewne ograniczenia.
W uchwale odniesiono się także do kwestii
szyldów
:
"Preferowanym miejscem usytuowania tego typu nośników są elewacje budynków. Wyjątkowo przewidziano możliwość wykonania szyldów m.in. na dachu czy ogrodeniu nieruchomości, a także wolno stojących" - podaje urząd.
W przyjętym przez miasto dokumencie uregulowano także zasady dotyczące
sytuowania ogrodzeń
. Zgodnie z nim powinny być one ażurowe i nie można stawiać ich z betonowych elementów prefabrykowanych.


Jeśli chodzi o
terminy
dostosowania się do nowych wytycznych, to w przypadku nośników reklamowych są one
różne dla poszczególnych części miasta.
"Dla obszaru staromiejskiego - 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały, centrum i historycznych dzielnic - 2 lata, dla obszaru zurbanizowanego i przyrodniczego - 5 lat z wyłączeniem obiektów lub obszarów indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków, dla których ustalono termin 2 lat na dostosowanie" - podaje magistrat.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA

Popularne dzisiaj

Wyniki exit poll z Niemiec: chadecja zdobyła 29%, a skrajnie prawicowa AfD 19,5%

Wyniki exit poll z Niemiec: chadecja zdobyła 29%, a skrajnie prawicowa AfD 19,5%
23
Wyniki exit poll odzwierciedlają wyniki ostatnich sondaży przedwyborczych. Zobacz więcej »

Polscy streamerzy urządzili sobie własną galę Oscarów, była bójka i nagroda za krytykowanie Ukraińców

Polscy streamerzy urządzili sobie własną galę Oscarów, była bójka i nagroda za krytykowanie Ukraińców
23
"Przepraszam bardzo, ale wydaje mi się, że nie powinniśmy być obojętni na takie przejawy ksenofobii, jak były w poprzedniej kategorii". Zobacz więcej »

Eurostat: polskie społeczeństwo znowu średnio się "postarzało", statystyczny Polak ma 43 lata

Eurostat: polskie społeczeństwo znowu średnio się "postarzało", statystyczny Polak ma 43 lata
40
Oznacza to, że jedna połowa osób obecnie zamieszkujących nasz kraj jest starsza niż 43 lata, natomiast druga połowa jest młodsza. Zobacz więcej »

Konfederacja chce wystąpienia Polski ze Światowej Organizacji Zdrowia

Konfederacja chce wystąpienia Polski ze Światowej Organizacji Zdrowia
38
Politycy Konfederacji w uzasadnieniu do projektu wskazują, że WHO nie sprostała oczekiwaniom w trakcie pandemii COVID-19. Zobacz więcej »
Więcej popularnych