W 2014 r.
Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zarejestrował dla Adidasa
znak towarowy dla odzieży, obuwia i nakryć głowy, składający się
z trzech równoległych pasków
o tej samej szerokości i w jednakowej odległości od siebie.
W 2016 roku
belgijska firma Shoe Branding Europe BVBA złożyła jednak wniosek
o unieważnienie tej decyzji wskazując, że z
nak Adidasa "nie ma charakteru odróżniającego".
W rezultacie Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zdecydował się unieważnić rejestrację trzech pasków.
Firma zaskarżyła tę decyzję do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
jednak i to nie pomogło. Trybunał w Luksemburguorzekł wczoraj, że równoległe paski, które pojawiają się na produktach Adidasa nie będą chronione jako unijny znak towarowy spółki.
Sąd stwierdził, że znak ten uzyskał na całym obszarze Unii "charakter odróżniający w następstwie używania".
"Postaci, w jakich jest używany, odbiegające od zasadniczych cech danego znaku towarowego, na przykład schematu kolorów - czarne paski na białym tle - nie mogą zostać wzięte pod uwagę. Z tego względu EUIPO słusznie nie uwzględniło licznych dowodów przedstawionych przez spółkę Adidas na tej postawie, że dotyczyły one innych oznaczeń, w szczególności oznaczenia, w których schemat kolorów został odwrócony" - stwierdził TSUE.
"
Sąd stwierdził, że EUIPO nie popełniło błędu
w ocenie, uznając, że spółka Adidas nie dowiodła, że sporny znak towarowy był używany na całym obszarze Unii i że
uzyskał na całym tym obszarze charakter odróżniający w następstwie używania
" -podkreślono w orzeczeniu.