
fot. East News
Warszawa
modernizuje swoją
flotę autobusów miejskich
, stopniowo przechodząc na autobusy
zeroemisyjne
. Niedawno miasto podpisało umowę z Solarisem na dostarczenie
50 przegubowców za 227,5 mln zł
. Okazuje się jednak, że to nie koniec. Miejski przewoźnik szykuje się na ogłoszenie kolejnego wielkiego przetargu. Według zapowiedzi ma on dotyczyć
90 pojazdów
.
Wyborcza,
która opisuję sprawę podaje, że w zamówionych ma zostać 50 przegubowców z opcją na kolejne 50, a oprócz tego 30 pojazdów 12-metrowych, oraz dziesięć autobusów 10-metrowych. Wszystkie te pojazdy mają mieć silniki elektryczne.
Wśród wymienionych pojazdów
5 ma być autonomicznych
. Nie oznacza to jednak, że na warszawskie ulice wyjadą autobusy bez kierowców. Bardziej chodzi o to, aby pojazdy były w stanie np. samodzielnie parkować na zajezdni. Przynajmniej na razie. Autonomiczne autobusy mają zostać zakupione
w ramach testu, by poznać możliwości i ograniczenia takich pojazdów
.
- Ogłosimy go może nawet jeszcze w tym tygodniu. Po raz pierwszy chcemy zamówić pięć autobusów, które da się dostosować do jazdy autonomicznej, czyli bez kierowców. Jeszcze nie po mieście, ale podczas parkowania w zajezdni - przekazał w rozmowie z
Wyborczą
Jan Kuźmiński, prezes MZA.
- Wyburzyliśmy część budynków w naszej bazie przy ul. Włościańskiej na Żoliborzu, żeby uruchomić tam dziesięć ładowarek. Każda będzie mieć dwie wtyczki. Pozwoli to ładować akumulatory 30-40 autobusów dziennie. W tym miejscu mamy dostęp do dużej mocy prądu. Na mieście jest z tym kłopot - dodał.
Warto dodać, że warszawska flota autobusów przechodzi głębokie zmiany. W tym tygodniu Warszawie udało się uzgodnić dofinansowanie z
Krajowego Programu Odbudowy
na zakup
80 autobusów elektrycznych
, a także pojazdów zasilanych gazem płynnym i sprężonym oraz wodorem. Mowa o kwocie na poziomie
461,1 mln zł
. Tutaj nie ma co jednak liczyć na szybki termin przetargu. MZA ma także rozważać, czy zakup autobusów zasilanych wodorem to dobry pomysł. Paliwo to jest drogie.