We wtorek
Facebook
poinformował, że
usunął sieć kont pochodzących z Rosji
, które powiązane były z agencją reklamą Fazze, pozyskującą influencerów do rozpowszechniania
treści antyszczepionkowych
.
Agencja z Rosji obsługiwała dla nieznanego klienta
65 kont na Facebooku i 243 kont na Instagramie
. Publikowano na nich materiały dyskredytujące bezpieczeństwo szczepionek Pfizera i AstraZeneki. O tej drugiej publikowano informacje, że zmieni człowieka w szympansa.
Treści pojawiające się na kontach obsługiwanych przez agencję, kierowane były do
odbiorców z Indii, krajów Ameryki Łacińskiej i USA
.
Oprócz tego rosyjska agencja kontaktowała się z influencerami m.in. z Francji i Niemiec, oferując im zapłatę za umieszczanie nieprawdziwych informacji na temat szczepionek.
Już w maju francuski influencer Leo Grasset, z którym skontaktowała się rosyjska agencja informował, że został poproszony o zamieszczenie 45- lub 60-sekundowego filmu na Instagramie, TikToku lub YouTubie krytykującego wskaźnik śmiertelności po zastosowaniu szczepionki Pfizera. Influcencer odrzucił ofertę.
O Fazze głośno zrobiło się także kilka tygodni temu, kiedy influencerzy alarmowali, że agencja chce im zapłacić za publikowanie informacji o tym, że śmiertelność wśród osób, które otrzymały szczepionkę Pfizer na Covid-19, była prawie trzykrotnie wyższa niż po szczepieniu AstraZeneca.