Fot. Shutterstock
Wciąż trwają działania Komisji Europejskiej w celu
regulacji działalności chińskich sklepów internetowych w Europie
. Tym razem KE opublikowała
wyniki dochodzenia w sprawie Temu
, przeprowadzonego przez Sieć Współpracy ds. Ochrony Konsumentów (CPC), która zrzesza organy ochrony konsumentów z państw UE, Norwegii i Islandii.
Śledztwo ujawniło, że
Temu w swoich praktykach łamie unijne prawa konsumentów
. Jak podaje PAP, wśród nich wymieniono zwłaszcza nakłanianie do zakupu poprzez przekonywanie konsumentów, że zapasy towaru są ograniczone, wymuszona grywalizacja,
publikowanie nieprawdziwych opinii o produktach i fałszywe rabaty
, mające sprawiać wrażenie, że towar był przeceniony, mimo że sprzedawany był w regularnej cenie.
Wymuszona grywalizacja z kolei miała polegać na zmuszaniu użytkowników do gry typu "koło fortuny", by móc dostać się do platformy, ale nie informowano ich o warunkach zabawy. CPC odkryło również, że Temu wyświetlało niepełne i nieprawidłowe informacje o prawach konsumenta związanych ze zwrotami towarów, a
użytkownicy nie mieli możliwości sprawdzić danych kontaktowych spółki
, co utrudniało im m.in. zgłaszanie skarg i zadawanie pytań.
Komisja Europejska przekazała wyniki swojego dochodzenia Temu i poinformowała, że
sklep ma teraz miesiąc na odpowiedź
. KE oczekuje od platformy propozycji wyeliminowania znalezionych nieprawidłowości, co
umożliwi dialog między nią a organem
. Jeśli natomiast Temu nie odpowie na wezwanie Komisji, władze krajów członkowskich będą mogły przejść do odpowiednich procedur, by ukarać spółkę grzywną.