fot. East News
Jak wynika z raportu firmy Proxi Cloud,
galerie handlowe w Polsce wyraźnie tracą popularność.
Z analizy 710 tego typu obiektów wynika, że w trzecim kwartale 2024 roku ruch w nich spadł o ponad
12%
w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej.
Spadek ruchu zaliczyły galerie handlowe we wszystkich województwach, największe natomiast odnotowano w podkarpackim (spadek o 21,3%), warmińsko-mazurskim (20,5%) i podlaskim (18,1%). Najmniejsze spadki zaobserwowano natomiast w świętokrzyskim (4,7%), mazowieckim (5,5%) i opolskim (8,4%).
Według ekspertów wpływ na to może mieć m.in. wciąż
rosnąca inflacja.
- Wydajemy mniej, kupujemy bardziej rozsądnie i mocniej zwracamy uwagę na ceny. Zmienił się też przeciętny polski koszyk zakupowy. Niższe wydatki są ponoszone na rozrywkę i hobby, a w centrach handlowych dawniej przeznaczane były na nie spore kwoty – mówi Tomasz Przewoźnik z Uniwersytetu WSB Merito cytowany przez serwis Gazeta.pl.
Na ruch w galeriach może wpływać też jednak
zmiana zachowań konsumentów
, którzy coraz chętniej robią zakupy w internecie. Eksperci zwracają w tym kontekście uwagę na wpływ pandemii, która napędziła branżę e-commerce.
"Bywanie w galeriach handlowych jak styl życia jest passe, przeszliśmy długą drogę od szalonego entuzjazmu z lat 90 i początków wieku. Żyjemy w dekadzie zakupów internetowych i paczkomatów Puste parkingi w galeriach i coraz więcej lokali do wynajęcia. Na horyzoncie również mocniejsze ruchy - likwidacje galerii, odzyskiwanie terenów pod inny rodzaj zabudowy, bankructwa konceptu zakupy + food hall + rozrywka" - komentuje na Twitterze analityk Janusz Pietruszyński.