Niemiecki minister rolnictwa i polityki żywnościowej Cem Özdemir
wzywa do wprowadzenia
zakazu reklamowania niezdrowej żywności
, w tym słodyczy i produktów o wysokiej zawartości soli oraz tłuszczu. Minister, który wywodzi się z Zielonych uważa, że nadszedł czas, aby
chronić dzieci
przed skutkami niezdrowej żywności, w tym otyłości, cukrzycy i innych chorób. Już teraz szacuje się, że jeden na dwóch Niemców ma nadwagę. Problem ma dotyczyć także 15 procent dzieci:
- Musimy zadbać o to, aby dzieci mogły dorastać w lepszym zdrowiu - powiedział Özdemir.
Polityk dodał, że apele do przedsiębiorców w tej sprawie nie przyniosły żadnego skutku, w związku z tym chce wprowadzić odpowiednie regulacje prawne, które skłonią przedsiębiorców do współpracy w tej kwestii.
Zgodnie z jego planami reklama śmieciowego jedzenia
"we wszystkich mediach związanych z dziećmi"
, w tym w telewizji, radiu oraz na YouTube i Instagramie, powinna
zostać ograniczona
. Według pomysłu ministra reklamy takie mogłyby się pojawiać tylko pomiędzy
23:00 a 6:00.
Polityk dodał też, że należy zakazać
reklamy słodyczy
w
czasopismach dla dzieci oraz reklamy na billboardach
w pobliżu szkół i ośrodków wypoczynkowych. Minister zapowiedział, że będzie szukał ponadpartyjnego poparcia dla proponowanej przez siebie inicjatywy.
Propozycja przedstawiona przez Özdemira jest zgodna z obietnicą przedwyborczą zawartą w umowie koalicyjnej trójstronnego rządu socjaldemokratów, Zielonych i FDP, w której stwierdzono: "Skierowana do dzieci reklama artykułów spożywczych zawierających wysoka zawartość cukru, tłuszczu i soli nie powinna być w przyszłości dozwolona w programach telewizyjnych i innych formatach skierowanych do dzieci poniżej 14. roku życia".
Okazuje się jednak, że minister będzie miał
problem z pozyskaniem większości
. FDP i CDU odniosły się krytycznie do planów Özdemira, a część SPD wyraziła zaniepokojenie w związku z propozycją ministra.