Japoński rząd ogłosił właśnie
konkurs
skierowany do młodych dorosłych, w którym można zgłaszać swoje
pomysły na kampanie promujące picie alkoholu
. Okazuje się, że piją oni znacznie mniej niż ich rodzice, przez co do budżetu państwa trafia mniej wpływów z akcyzy.
Konkurs "Viva Sake" na uatrakcyjnienie picia alkoholu to pomysł Narodowej Agencji Podatkowej (NTA). Udział w nim mogą wziąć osoby w wieku
od 20 do 39 lat
, w pojedynkę lub w maksymalnie trzyosobowych grupach. Za pośrednictwem specjalnej strony internetowej można zgłaszać pomysły na
"ożywienie popularności napojów alkoholowych"
, "promocję picia w domu" i "promocję nowych produktów alkoholowych". Organizatorzy konkursu zachęcają, aby w propozycjach wziąć pod uwagę wykorzystanie nowych technologii, sztucznej inteligencji czy metaverse.
Pomysły można zgłaszać do 9 września. Najlepsze przejdą do kolejnego etapu, który zostanie rozstrzygnięty 10 listopada. Najlepsze propozycje zostaną zrealizowane jako kampanie promocyjne sfinansowane przez NTA.
Narodowa Agencja Podatkowa podała, że spożycie alkoholu w Japonii
spadło ze 100 litrów na osobę rocznie w 1995 roku do 75 litrów w 2020 roku
. To uderza z kolei w budżet, do którego z tytułu akcyzy w 2022 roku wpłynęło najmniej pieniędzy od 30 lat. Całkowite dochody z akcyzy wyniosły w 2020 1,1 bln jenów, o 110 mld jenów mniej niż rok wcześniej i stanowiły
1,7%
wszystkich wpływów z podatków w Japonii. Dla porównania, w 2011 roku było to 3%, a w 1980 - 5%.
Według Japan Times
młodzi ludzie piją mniej niż ich rodzice
, ponieważ prowadzą inny styl życia. W pewnym stopniu odpowiada za to pandemia koronawirusa i kolejne lockdowny, które ukróciły imprezy. Młodzi ludzie przez długi czas nie mogli chodzić do restauracji i organizować imprez, nie mając jednocześnie nawyku picia alkoholu w domu. Do tego dochodzi upowszechnienie pracy zdalnej, która nie sprzyja integracji i organizowaniu imprez firmowych.
Najbardziej gwałtownie spadła
konsumpcja piwa
, do 55 butelek rocznie na osobę w 2020 roku, o 9,1% mniej niż rok wcześniej. Równocześnie dochody z podatku od sprzedaży piwa stanowiły 1/3 wszystkich wpływów z akcyzy.