Ipsos Global Advisor opublikował raport z badania
Trust in Media
przeprowadzonego w 27 krajach. Mierzono w nim
poziom zaufania do różnego rodzaju mediów
. Jak podano, w większości przebadanych krajów wyraźnie on zmalał, a szczególnie widoczne jest to w Turcji i krajach Europy Wschodniej.
Jak się okazuje,
w Polsce zaufaniem nie cieszą się zarówno media tradycyjne jak i internetowe
. Informacjom podawanym w gazetach nie ufa już 65% Polaków, tym przekazywanym przez radio i telewizję 67%, a tym w internecie - 62%.
Pod względem zaufania do prasy gorzej od Polski wypadają tylko
Węgry
(76%) i
Serbia
(88%). Podobnie jest w przypadku internetu, informacjom w sieci nie ufa 69% Serbów i 70% Węgrów. W przypadku radia i telewizji zaufanie niższe jest tylko w Serbii (81%).
Najwyższym zaufaniem media cieszą się
w Indiach
, tam prasie nie ufa tylko 22% badanych, radiu i telewizji 29% a informacjom w internecie 32%.
Ponadto badani Polacy przyznali, że bardziej wierzą informacjom przekazywanym przez osoby, które znają osobiście (62%) niż tym znalezionym w internecie (18%). 56% Polaków wskazało też, że ich zdaniem
internet dostarcza wartościowych treści
. W przypadku prasy było to 45%, a radia i telewizji - 47%.
Respondentów pytano również o
dostrzeganie fake newsów
. 47% badanych Polaków przyznało, że widzi je w prasie, podczas gdy średnia globalna wynosi 52%. Fałszywe informacje w radiu telewizji zauważa 53% Polaków (średnia dla świata wynosi 52%), a w internecie 56% (średnia wynosi 62%).