fot. East News
Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że wprowadzenie
pierwszeństwa pieszych
przy wchodzeniu na pasy poskutkowało
spadkiem liczby wypadków z udziałem pieszych
.
Przypomnijmy, że nowe przepisy weszły w życie 1 czerwca. Zgodnie z nowelizacją piesi mają
pierwszeństwo przed każdym pojazdem, z
arówno będąc już na pasach, jak i dopiero na nie wchodząc - wyjątek stanowią jedynie tramwaje. Wprowadzono również zakaz używania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.
Zmiany budziły wiele kontrowersji, ich przeciwnicy wskazywali, że piesi nie będą potrafili korzystać z pierwszeństwa i przestaną być ostrożni, przez co liczba wypadków wzrośnie. Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wskazuje, że tak się jednak nie stało.
"Analiza danych o wypadkach z czerwca z czterech ostatnich lat (2018-2021) wykazała
spadek liczby najechań na pieszych
na przejściach dla pieszych w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów (tabela poniżej). Liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach dla pieszych spadła z 12 zabitych w 2018 roku do 5 zabitych pieszych w 2021 r." - wskazuje POBR.
Z tabeli opublikowanej przez POBR wynika, że dużo niższe liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych odnotowano w
czerwcu 2020 r
. W komunikacie podkreślono jednak, że "dane te były wynikiem nadzwyczajnej sytuacji i ograniczeń w przemieszczaniu się w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19. Dlatego wpływ nowych przepisów należy oceniać porównując dane z lat 2018 i 2019".
POBR prognozuje, że wprowadzone zmiany
"powinny przynieść stały spadek liczby ofiar śmiertelnych, wypadków i rannych na polskich drogach"
.