Logo
  • DONALD
  • MINISTER NOWACKA PLANUJE ZLIKWIDOWANIE OCENY Z ZACHOWANIA, ZAMIAST TEGO BĘDĄ "OCENY OPISOWE"

Minister Nowacka planuje zlikwidowanie oceny z zachowania, zamiast tego będą "oceny opisowe"

21.03.2025, 09:30
fot. East News
Tygodnik
Newsweek
poinformował, że
Ministerstwo Edukacji Narodowej
planuje
likwidację oceny z zachowania w dotychczasowej formie
. Obecnie uczniowie otrzymują oceny z zachowania takie jak: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie lub naganne. Z powodu złego zachowania nie można zatrzymać ucznia w danej klasie na kolejny rok.
Teraz resort pracuje nad tym, by ocena z zachowania była w
formie opisowej
. Póki co prace nad pomysłem są dopiero na etapie koncepcyjnym i nie ma mowy o pracach legislacyjnych. Po ustaleniu wstępnej koncepcji miałoby dojść do konsultacji z nauczycielami.
Jak podaje
Newsweek,
resort chciałby, żeby nowe przepisy dotyczące oceny z zachowania obowiązywały
od 2026 roku
. Początkowo ministerstwo planuje okres przejściowy i nauczyciele mieliby stosować "bieżący, rozwojowy opis zachowania", który byłby opracowywany "przez ucznia samodzielnie, ale we współpracy z wychowawcą i na podstawie ogólnokrajowych kryteriów".
Informator
Newsweeka
podchodzi do propozycji zmian sceptycznie:
-
Nauczyciele się załamią. Dojdzie im jeszcze więcej papierologii
i jeszcze więcej poświęconego dla szkoły czasu - komentuje.
Przypomnijmy, że ministerstwo edukacji, za które odpowiada Barbara Nowacka, regularnie wprowadza zmiany w systemie oświaty. Najpierw szefowa resortu podjęła decyzję o  zlikwidowaniu prac domowych dla uczniów szkół podstawowych. Następnie o około 20 proc. uszczuplono podstawę programową dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Od września 2025 roku w szkołach pojawią się także dwa nowe przedmioty: edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska.

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »

NAJLEPSZE KOMENTARZE

  • Gość21.03.2025 13:38
    Ale polacy mają kompleksy co do pochodzenia wiejskiego. Zgadnijcie co się stało z dużą częścią populacji maist w latach 1939-1945, a poźniej z całą pozostałą inteligencją za komuny. Niemcy a poźniej Ruscy skutecznie wybili większość osob wykształconych, elity, pomijając to że duża populacją miast kiedyś byli żydzi a teraz nie stanowią anwet 1% społeczeństwa. Przestańcie mieć bol du* i zaakceptujcie, że macie pochodzenie wiejskie. A sądzac po tym jak to was boli, to dużo z tej mentalnosci się nie zmieniło
  • Gość21.03.2025 12:55
    Tak, tak z pewnością, przyrownanie Stalina i czasów stalinizmu do obecnej sytuacji jest adekwatne

67 KOMENTARZY

  • Gość22.03.2025 07:48
    "Nauczyciele się załamią. Dojdzie im jeszcze więcej papierologii"

    Tytuł żeby klikać

    Którzy nauczyciele, kiedy i gdzie?

    Pismaki to straszne kreatury moralne.
  • Gość21.03.2025 19:57
    Bacha, a może po prostu przestań wymyślać, daj dzieciakom odrabiać pracę domowe a kasę zamiast w reformy- przeznacz na dofinansowanie szkół, albo lepiej na podwyżki dla nauczycieli. Tak, żeby człowiek po 5 latach nauki i kursach dodatkowych nie zarabiał minimalnej krajowej
  • Gość21.03.2025 19:08
    Nowacka robi wszystko żeby dzieci niczego się nie nauczyły chodząc do szkoły.Coz ciemnota się łatwiej rządzi.
    • Gość21.03.2025 20:22
      Słuszna uwaga.

      To nowoczesna hodowla roboli.
  • Gość21.03.2025 16:12
    Myślę, że opisy zachowania to dobry pomysł, ale pod warunkiem, że nie będą "opracowywany przez ucznia samodzielnie" i będą udostępniane uczelniom.
    • Gość21.03.2025 20:00
      Jaki niby dobry pomysł? Kto to czyta? Kogo to obchodzi? Dziecko w szkole ma się zachowywać przyzwoicie. Jak ma poniżej 4 z zachowania trzeba się zastanawiać. Po co to rodzicowi? Rodzic sam powinien wiedzieć jak się jego dziecko zachowuje.

      Nie da sie obciążyć obowiązkiem należytego wychowania rodzica który nie chce wychowywać. A jak chce wychowywać i się stara - to wie co jego dziecko robi.
    • Gość22.03.2025 07:34
      Szkoły średnie i uczelnie czytają.

      Nikt nie chce bandziora na swoim terenie.
  • Gość21.03.2025 12:43
    Wreszcie osoba która wprowadza sensowne zmiany, szkoda że w temacie edukacji zdrowotnej musiała isc na kompromis z koltuniarzami No ale rozumiem że taki mamy w Polsce klimat, nie ma się co oszukiwać niemal cała populacja polskich miast przyjechała że wsi najdalej w drugim lub trzecim pokoleniu
    • Gość21.03.2025 12:48
      Odezwał się potomek "ynteligencji" co to gnój rękami przerzucała, bo widły był zbyt skomplikowane w obsłudze
    • Gość21.03.2025 12:59
      Wybitny żart
    • Gość21.03.2025 13:38
      Ale polacy mają kompleksy co do pochodzenia wiejskiego. Zgadnijcie co się stało z dużą częścią populacji maist w latach 1939-1945, a poźniej z całą pozostałą inteligencją za komuny. Niemcy a poźniej Ruscy skutecznie wybili większość osob wykształconych, elity, pomijając to że duża populacją miast kiedyś byli żydzi a teraz nie stanowią anwet 1% społeczeństwa. Przestańcie mieć bol du* i zaakceptujcie, że macie pochodzenie wiejskie. A sądzac po tym jak to was boli, to dużo z tej mentalnosci się nie zmieniło
    • Gość22.03.2025 07:49
      Tak, masz rację szkoła bez nauki i wychowania.

      Ale tylko w Polszy, bo potrzeba więcej hołoty do najprostszych prac fizycznych.
  • Gość21.03.2025 12:38
    Wszyscy wiedzą, że Nawrocka jest socjalistką ale mało kto uzmysławia sobie, że jest narodową socjalistką bo dzieli narody; Polacy jak nie posyłają dzieci do szkoły to nie odbierane jest im 800+ natomiast jeżeli dzieci przebywających w Polsce Ukraińców nie chodzą do polskiej szkoły to będzie im zabrane 800+. Jeszcze większymi narodowymi socjalistami są Trzaskowski i Nawrocki bo ci idą jeszcze dalej i chcą zabierać 800+ ukraińskim dzieciom, które chodzą do polskiej szkoły ale im rodzicom zdarzyło sie stracic pracę. Narodowy socjalizm jest bardzo niebezpieczny i jak już będziemy głosowac to postawmy albo na socjalistów ( Biejat, Zandberg) albo na narodowców ( Mentzen, Braun) ale nigdy na narodowych socjalistów!!!!!
    • Gość21.03.2025 12:44
      To cena która płacimy za przesuwanie narracji w prawo przez koltuniarzy z pisu i konfikow
    • Gość21.03.2025 12:49
      Przesuwamy w prawo bo jesteśmy tak skrajnie na lewo, że nawet Stalin tam nie był.
    • Gość21.03.2025 12:55
      Tak, tak z pewnością, przyrownanie Stalina i czasów stalinizmu do obecnej sytuacji jest adekwatne
    • Gość21.03.2025 20:21
      Płacmy 800+ każdemu kto tylko chce- to twój pomysł?
  • Gość21.03.2025 12:17
    Byłem 1 rocznikiem, od którego rozpoczęło się gimnazjum.
    M.in
    mieliśmy głupie punkty z zachowania. Wiecznie miałem ocenę dostateczną, bo nie robiłem nic ponadto co trzeba, żeby zdobyć dodatkowe punkty, a zdarzało mi się zgarnąć ujemne punkty.

    Było, minęło. :P
    • Gość22.03.2025 06:04
      To chyba w Twojej szkole. Nic takiego powszechnie nie funkcjonowało.
  • Gość21.03.2025 12:11
    Czym niby jest ocena z zachowania? W zależności od szkoły i tak system oceny zachowania jest inny. W jednej oceniano mnie na podstawie widzimisię wychowawcy, w innej za saldo punktów. Do kosza.
    • Gość22.03.2025 07:36
      Nie kłam!

      W każdej szkole jest regulamin zgodny w wytycznymi zasad oceniania z MEN.
  • Gość21.03.2025 12:01
    Głupie rozwiązanie. Ocena z zachowania to jest jedyny sposób na walkę z patologicznymi zachowaniami, bo jest wystawiana
    m.in
    . w oparciu o uwagi. Jest to straszak na dzieci, które stanowczo przesadzają, ale jeszcze nie na tyle, by informować sąd rodzinny.

    Odbierając narzędzia nauczycielom, spowoduje się wzrost patologii wśród dzieci, bo nie uda się na odpowiednim etapie zatrzymać nieprawidłowych zachowań.

    Mogli zwiększyć liczbę narzędzi, dodając ocenę opisową.
    • Gość21.03.2025 12:32
      No i właśnie ma być zastąpiona przez ocenę opisową, przez co nauczyciele będą robić kopiuj-wklej połowie uczniów i stracą więcej czasu. Może jako opcjonalne pole, gdy ktoś jakoś się wyróżnia pozytywnie lub negatywnie by to miało sens, a tak strata czasu.
    • Gość21.03.2025 16:11
      Widziałeś kiedyś młodocianego psychopatę, który przestraszył się dwói z zachowania? :D
    • Gość21.03.2025 18:01
      System punktowy w gimnazjach byl super. W szczegolnosci w wyscigach kto mial najwieksza liczbe punktow „na minusie”. Rzeczywiscie pomagało wyplewić patologie.
    • Gość21.03.2025 21:39
      "Widziałeś kiedyś młodocianego psychopatę, który przestraszył się dwói z zachowania? :D"

      Dla psychopaty jest sąd rodzinny. Ocena z zachowania to narzędzie na uczniów, którzy nie są jeszcze psychopatami, ale idą w tym kierunku.
    • Gość21.03.2025 21:42
      "System punktowy w gimnazjach byl super. W szczegolnosci w wyscigach kto mial najwieksza liczbe punktow „na minusie”. Rzeczywiscie pomagało wyplewić patologie."

      Jaki system punktowy? Nic takiego nie było. Każde gimnazjum miało swoje zasady. Podobnie, jak każda podstawówka, liceum i technikum.

      Zgadzam się, że problemem jest zbyt duża wolność dana dyrektorom placówek. Jakimś pomysłem byłoby też zebranie ze szkół tego, jakie praktyki stosują i jakie przynosi to efekty. Można się wtedy takimi danymi posiłkować przy tworzeniu rozwiązania na szeroką skalę dla wszystkich szkół, żeby każdy miał tak samo.
    • Gość22.03.2025 07:36
      To info dla następnej szkoły.
  • Gość21.03.2025 10:54
    Lewuska chciałaby od samego początku uczyć plugawego indywidualizmu bachory szarakow biedakow obywatelikow pie*nych. HA TFU! Od takiego podejścia do człowieka przewraca mu się we łbie. Obywatelik od małego ma się uczyć gdzie jego miejsce. Jest nieważny mały jest numerkiem trybikiem w maszynie a jego przeznaczeniem jest służyć swoim panom i skamleć o wszystko na kolanach. Won ze szkoł z tymi zachodniackimi wymysłami.
    • prenaTAL21.03.2025 11:22
      Lepiej z marszu je* po łbie, przecież to nie zaszkodzi młodemu umysłowi. Problemy zachodniego świata zostaną rozwiązane
  • Gość21.03.2025 10:09
    No i za*iście. Religia wyrzucona ze szkoł kiedy.
    • Gość21.03.2025 20:23
      A to czemu tak fajnie?

      Wolisz tęczowe piątki?
  • Gość21.03.2025 10:07
    Oceny z zachowania to jest dokręcanie i tak głębokiej śruby w psychikę polskich nastolatków. Serio kurde, zamiast pozwolić dzieciakom być dzieciakami to wciska je sie w sztywne ramy oraz zaszczepia się w nich traumę która się przekłada na dorosłe życie i brak podejmowania inicjatywy przez podświadomy strach przed byciem ocenianym przez obcych ludzi. Wiadomo też że trzeba umieć zachować się adekwatnie do sytuacji (czego powinna potrafić nauczyć szkoła, i robić to inaczej niż karząc po fakcie) oraz są zachowania społecznie nieakceptowalne, no ale tylko takie skrajnie negatywne zachowania powinny mieć konsekwencje.
    • Gość21.03.2025 20:20
      Nie, od tego są rodzice i tak mówi ustawa o oświacie i wychowaniu.

      Szkoła wspiera rodziców w wychowaniu dziecka właśnie poprzez informowanie o zachowaniu przez wpisy w dzienniku, zebrania ocenę z zachowania.
  • osoba programistyczna21.03.2025 09:57
    masakra o co chodzi tym gazetom i mediom. najpierw były antypisowskie, a teraz kiedy już jest dobrze, to plują na PO
  • Gość21.03.2025 09:54
    Ja miałam obniżone zachowanie, bo zwracałam uwagę nauczycielom, że są chamscy i stawałam w obronie koleżanek i kolegów.
    • Gość21.03.2025 20:11
      Zapomniałaś o kłamaniu na Donaldzie, pajacko.
    • Gość22.03.2025 07:38
      Kolejne pi*du, pi*du gimbazy.
  • Gość21.03.2025 09:50
    Akurat to jest całkiem sensowne - "dwója" z zachowania nie tłumaczy, czy dzieciak na lekcjach się rozgaduje, czy kolegów zaczepia, czy może prac domowych nie odrabia - różne powody i różne kroki zaradcze.
    • Gość21.03.2025 10:02
      Ale wiesz że te oceny są oparte na przesłankach opisowych?

      Za jedynki ma zagrożenie nie obniżone zachowanie :)
    • Gość21.03.2025 11:37
      nadal - ocena z zachowania powinna być opisowa, bo skalowe oceny nic tu nie oddają. Mało tego, sam pamiętam jak często dzieciaki które lubiły ostro dokazywać miały np zachowanie "dobre" albo nawet i "wzorowe" bo miały dobre oceny z przedmiotów. Nonsens.
    • Gość21.03.2025 12:37
      Oczywiście że tak, również nie rozumiem z czym problem. Zwłaszcza że artykuł mówi jasno że ocenę opracuje sam uczeń pod okiem wychowawcy , moim zdaniem Super i na pewno w większym stopniu zwiększy możliwość autorefleksji. Zresztą mozna dodać kryteria i na nich bazować, nikt nikomu nie każe pisac encyklopedii na każdego ucznia.
    • Gość21.03.2025 20:13
      Do szkoły nie chodziłeś?

      Obowiazuje samoocena ucznia kilka razy w ciągu roku szkolnego.
  • Belwederczyk21.03.2025 09:47
    Kiedyś ocena z zachowania była opisowa i nikt nie narzekał. Jest to dużo lepsza metoda niz sztywna ocena, ktora może cię ud*pic w maturalnej XD
  • Ridge_Forester21.03.2025 09:45
    Z jednej strony - tak, dobry krok, ocena z zachowania w mojej ocenie powinna być opisowa, żeby aby np. dać podstawę do diagnozy np. ADHD. Dacie komuś dopuszczający z zachowania jest kompletnie nie miarodajne.

    Z drugiej strony - jest to zwiększenie zakresu pracy za nic, więc tracą na tym nauczyciele.

    Obstawiam, że AI będzie to pisało na podstawie wpisanych uwag/pochwał.
    • Gość21.03.2025 09:51
      Oceny z zachowania nie mają kompletnie sensu. Co one wnoszą do nauki??
    • Gość21.03.2025 09:57
      jako dzieciak z ADHD, ktory rok w rok dostawal naganne zachowanie glownie za `zabawe dlugopisem na lekcji`, albo `patrzenie sie w okno`, dzisiaj pracujacy dla najwiekszych korporacji na swiecie jako audytor cyberbezpieczenstwa, moge z calego serduszka napisac, ze oceny z zachowania se mozna w D*PE wsadzic pozdrowienia przy piatku ;-)
    • Ridge_Forester21.03.2025 10:05
      ^Oczywiście, że ocena z zachowania nic nie znaczy - bo nie jest opisowa i nie jest miarodajna.

      Czy uważasz, że jeżeli byś został wcześniej zdiagnozowany, to by Ci pomogło czy nie?
    • Gość21.03.2025 10:09
      bylem zdiagnozowany, ale chodzilem do szkoly w latach 90, wiec ta diagnoza nie miala wtedy zadnej mocy sprawczej, dla nauczycieli nerwowe ruszanie noga pod lawka bylo problemem w tych czasach. ocena naganna i straszenie dziecka, ze z tego tytulu skonczy najpewniej na rynsztoku powodowala tylko i wylacznie traume - ciagle poczucie bycia gorszym.

      ocena opisowa daje to, ze powinien pojawic sie konkretny argument dlaczego zostalem tak a nie inaczej oceniony, z tym argumentem ja moge sie zgodzic lub nie i walczyc z nim - mi jako dziecku daloby poczucie ze nie jest cos ze mna nie tak.

      do tego nauczyciel sam bedzie czul odpowiedzialnosc za to co tam napisal, bo wie ze ktos moze przyjsc i powiedziec sprawdzam.
    • Ridge_Forester21.03.2025 11:02
      Szczerze - miałem podobnie. Sam niedawno taką diagnozę dostałem.

      Też wychowywałem się w latach 90 i 00, z tym wyjątkiem, że mnie nikt nawet na badania nie wziął. Na szczęście te czasy za nami.

      Przy założeniu postawienia trafnej diagnozy i przy odpowiedniej zmianie podejścia do dziecka uważam, że może to pomóc, a czytając twój opis(czuć się gorszym) przypominam sobie swoje myśli w tym czasie.

      Głowa do góry, bo będzie tylko lepiej.
    • Gość21.03.2025 11:51
      Gościu, tobie pała, ale z polaka.

      "Nie" z przymiotnikami piszemy ŁĄCZNIE

      Ile ty masz lat? 5?

      Nauczcie się podstaw polskiego i dopiero się wypowiadajcie.
    • Gość21.03.2025 11:53
      uuu, ale groznie zabrzmialo. dziekuje panie nazigrammar, masz tu obwazanka i teraz idz nudzic ludzie gdzies indziej.
    • Gość21.03.2025 16:06
      Lubię takich ludzi co nie mają nic merytorycznego do powiedzenia. Jedynie się do pisowni przy*dolą i cyk, pora na CSa.
    • Gość21.03.2025 20:14
      Jełopie, żadna diagnoza nie usprawiedliwia chamstwa i agresji zwykłego braku wychowania.
    • Gość21.03.2025 20:16
      Do nauki?

      Rozumiesz, co piszesz?

      Opisuje postawę ucznia w stosunku do innych, udział w życiu klasy, szkoły, kulturę osobistą.

      To jest bardzo ważne.
    • Gość21.03.2025 20:17
      Co do tego ma diagonoza?

      Cham jest chamem i już.
    • Gość21.03.2025 20:27
      Dlaczego kłamiesz? Naganne dostaje uczeń, ktory np: pobił innego ucznia lub nauczyciela, mo*tował, dopuścił się ROZMYŚLNEGO PRZESTĘPSTWA. Nauczyciele wiedzą jakie orzeczenia mają uczniowie. W sumie zlot pajacow po podstawowce, chrzaniących jak szostoklasiści jaka to szkoła i nauczyciele som złe.
    • Gość22.03.2025 07:39
      Do nauki?
  • Gość21.03.2025 09:44
    Polska na*stka, a sorry, przejęzyczyłem się
    • Gość21.03.2025 10:19
      minusują polscy na*ści
    • Gość21.03.2025 10:43
      idź spać redakcyjny bocie, przeszkadzasz dorosłym
    • Ridge_Forester21.03.2025 11:20
      Ten komentarz przypomniał mi, że muszę kupić nowe skarpety.
    • Gość21.03.2025 12:49
      ^przetarłeś onuce po dziadku?
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA (120)

Nasza witryna korzysta z plików COOKIES ("ciasteczka").
Dowiedz się więcej o COOKIES z naszej Polityki Prywatności.